صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی در منزل / تشخیص پانکراتیت یا التهاب پانکراس با سونوگرافی
تشخیص پانکراتیت یا التهاب پانکراس با سونوگرافی

پانکراس یا لوزالمعده یک عضو حیاتی در بدن انسان است. این عضو در قسمت سمت چپ بالای شکم و پشت معده قرار دارد و توسط اندام‌های گوارشی دیگر به خصوص روده کوچک، کبد و طحال احاطه شده است. بافت پانکراس به صورت اسفنجی و طول آن حدود 15 تا 25 سانتی‌متر است. پانکراس دو وظیفه مهم در بدن دارد، این عضو با کبد و مجاری حامل صفرا کار می‌کند و آنزیم‌هایی را ترشح می‌کند که به هضم غذا به خصوص چربی‌ها و پروتئین‌ها کمک می کند. لوزالمعده همچنین هورمون‌هایی ترشح می‌کند که به مدیریت قند خون بدن کمک می‌کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در واقع می‌توان گفت که دو نوع غدد درون‌ریز و برون‌ریز در پانکراس وجود دارد، غدد درون‌ریز قند خون را تنظیم می‌کنند و غدد برون‌ریز به هضم غذا کمک می‌کنند. سونوگرافی، اولین روش تصویربرداری مورد استفاده در بررسی بیماری پانکراس است. سونوگرافی یک آزمایش تصویربرداری است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن شما استفاده می کند. سونوگرافی در منزل یکی از خدمات پزشکی است که در منزل قابل انجام است و می‌تواند به سادگی و راحتی بیشتری برای برخی از بیماران فراهم کند، به خصوص افرادی که به دلیل بیماری، پویایی نداشتن یا سن بالا نمی‌توانند به مراکز پزشکی مراجعه کنند.

کاربردهای سونوگرافی طحال یا پانکراس

سونوگرافی پانکراس به تشخیص مشکلات زیر کمک می کند :

مزایای سونوگرافی پانکراس در منزل

انجام سونوگرافی در بیرون از منزل برای سالمندان یا بیمارانی که با توجه به وضعیت بیماری آنها نیاز به جا به جایی و استفاده از آمبولانس میباشد تا در مراکز تصویربرداری حضور پیداکنند و در صف طولانی انتظار بمانند مقرون به صرفه نبوده و با مشکلاتی رو به رو میشوند.

سنوگرافی در منزل میتواند به راحتی در تخت بیمار و بدون خروج از منزل انجام شود.

سونوگرافی در منزل،بیشترین مزیتی را که دارد به دست آوردن جواب آن بلافاصله پس از انجام سونوگرافی است.

سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای از سیستم دفاعی بدنی ضعیفی برخوردار هستند و استفاده از سونوگرافی در منزل پیشنهادی بسیار کاربردی برای این افراد میباشد.

نحوه انجام سونوگرافی پانکراس در منزل

پزشک با کمک یک پروب امواج التراسوند را به عضو مورد نظر می رساند. معمولاً از یک ژل برای برقراری ارتباط بهتر بین پروب با پوست بدن استفاده می شود که هیچ عارضه خطرناکی ندارد. بعد از بازگشت امواج میتوان شکل، جریان خون و وجود توده یا اختلال در عضو را شناسایی کرد.

آمادگی برای سونوگرافی طحال

بهتر است شب قبل از آزمایش یک وعده غذایی بدون چربی بخورید و سپس از خوردن غذا و نوشیدنی به مدت 8 ساعت خودداری کنید. در واقع باید در روز انجام سونوگرافی پانکراس ناشتا باشید. البته امکان خوردن داروهای روتین خود را با کمی آب دارید. سعی کنید روز قبل از سونوگرافی پانکراس از مصرف نوشابه‌های گازدار یا حاوی کافئین، سیگار کشیدن و مصرف الکل اجتناب کنید.

تشخیص پانکراتیت یا التهاب پانکراس با سونوگرافی

سونوگرافی پانکراس، یکی از ساده‌ترین و بی‌خطرترین روش‌های غربالگری پانکراس است که به ما کمک زیادی در جهت تشخیص بیماری‌ها و اختلالات پانکراسی می‌کند.

آیا سونوگرافی می تواند سرطان پانکراس را تشخیص دهد؟

اندام‌های بدن در شکم به‌ صورت برعکس توسط امواج صوتی بی ضرر منعکس میشوند که به طور بالقوه به پزشکان کمک می کند تشخیص سرطان پانکراس برایشان راحت تر شود. اگر علائم سرطان، مانند توده یا التهاب، در آن بخش ها وجود داشته باشد، ممکن است در تصاویر ایجاد شده توسط سونوگرافی شکم قابل مشاهده باشد.

عوارض سونوگرافی در منزل

معاینه سونوگرافی از انتشار متفاوت امواج اولتراسوند در بدن انسان استفاده می‌کند.. معاینه اولتراسوند یا سونوگرافی در منزل کاملاً بدون درد است و معمولاً فقط چند دقیقه طول می‌کشد. از آنجایی که امواج اولتراسونیک هیچ خطری برای بدن انسان ندارد، معاینه را می‌توان در تمام گروه های سنی و به دفعات مورد نظر انجام داد.

هزینه سونوگرافی در منزل

هزینه سونوگرافی با توجه به عواملی مانند ناحیه مورد نظر برای سونوگرافی، دستگاه های مرکز تصویربرداری، منطقه جغرافیایی و نوع بیمه تعیین می شود.

یکی از خدماتی که توسط پلتفرم امید سلامتی به متقاضیان عزیز و گرامی ارائه می گردد؛ کشیدن آب شکم (آسیت) در منزل است. شما می توانید جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با شماره های درج شده در این صفحه تماس حاصل فرمایید.


تلفن : 09399545088

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :قنبری [ 1402-08-06 ]
سلام علت درد سمت راست شکم زیر دنده چی میتونه باشه.چند مدته که سمت راست شکمم شدید درد میگیره و نفسم میگیره از درد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل
با انواع رادیوگرافی آشنا شویدبا انواع رادیوگرافی آشنا شوید
تاریخ انتشار : 1402-07-07