صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی در منزل / سونوگرافی اندام داخلی شامل چه مواردی میشود؟
سونوگرافی اندام داخلی شامل چه مواردی میشود؟

سونوگرافی یک نوع آزمایش تشخیصی پزشکی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا (که امواج اولتراسوند نیز نامیده می‌شود) برای عبور از بافت‌های بدن و تصویربرداری استفاده می‌کنند. سونوگرافی اندام داخلی یا شکمی برای مشاهده اندام‌های داخلی شکم استفاده می‌شود. در این روش تصویربرداری می‌توان اندام‌های داخلی مانند کبد و کلیه و همچنین طحال، کیسه صفرا و سایر اندام‌های داخلی را مشاهده کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

به طور معمول زمانی که درد زیاد و غیرقابل‌تشخیص در ناحیه شکمی وجود داشته باشد می‌توان از سونوگرافی اندام داخلی استفاده کرد. در برخی موارد نیز با دانستن یا احتمال‌دادن منشأ درد به اندام خاصی با کمک سونوگرافی اندام داخلی، بخش مورد نظر در شکم مثل طحال، کیسه صفرا و… را بررسی می‌کنیم.

اگر نیاز به سونوگرافی اندام داخلی دارید و نمی‌خواهید ساعات زیادی در مراکز تصویربرداری پزشکی زمان صرف کنید، اگر درد شما زیاد است و یا نیاز به تشخیص فوری دارید و… می‌توانید سونوگرافی اندام داخلی را با خیال راحت در منزل انجام دهید. رشد سریع فناوری، امکان دسترسی به خدمات سونوگرافی به طور سیار و غیرمتمرکز را برای همه مقدور کرده است.

سونوگرافی اندام داخلی شامل چه مواردی میشود؟

مسلماً برای هر درمان پزشکی، بیماران نیازمند سونوگرافی نخواهند بود. شما تنها در مواردی مجبور به انجام دادن سونوگرافی هستید که پزشک متخصص شما برای شناسایی و بررسی بیشتر سلامت بدن و مشکلات شما خواستار عکس سونوگرافی باشد. در برخی موارد، به نظر می‌رسد تجویز دارو و ارائه توصیه‌های پزشکی بدون داشتن عکس سونوگرافی از بدن بیمار می‌تواند خطرناک باشد. در این موارد تمام افراد ملزم هستند تا عکس سونوگرافی ناحیه مورد نظر خود را به پزشک متخصص ارائه دهند. با کمک سونوگرافی اندام داخلی به دنبال مشکلات در اندام‌ داخلی هستیم. اندام‌های داخلی در ناحیه شکمی عبارت‌اند از:

مزایای انجام سونوگرافی در منزل

انجام سونوگرافی در منزل مزایای زیادی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  1. بیمار می تواند بدون این که به صورت حضوری به مراکز تصویربرداری و سونوگرافی مراجعه کند، سونوگرافی را در منزل انجام دهد.
  2. افرادی که بیمار مسن دارند، برای خانم‌ های بارداری که تحمل صف‌ های طولانی مدت برایشان سخت و طاقت فرسا می باشد، سونوگرافی در منزل می تواند انتخاب درستی برایشان باشد.
  3. شما می توانید در یک محیط سالم و تمیز و عاری از هرگونه میکروب و آلودگی سونوگرافی را انجام دهید.
  4. نتیجه سونوگرافی در منزل را می توانید در کمترین زمان دریافت کنید.
  5. می توانید با استفاده از خدمات سونوگرافی در منزل یک نتیجه خوب، بدون خطا و با کیفیت بالا داشته باشید.
  6. با استفاده از خدمات سونوگرافی در منزل، در وقت و هزینه هایتان صرفه جویی خواهد شد.
سونوگرافی اندام داخلی

آمادگی قبل از سونوگرافی اندام داخلی در منزل

با توجه به اینکه سونوگرافی برای قسمت‌های مختلف بدن تجویز می‌شود، برای هرکدام نیز باید شرایطی را فراهم کنید که نتیجه درستی به دست آید. به طور مثال در برخی از این سونوگرافی‌ها مانند مثانه، نیازمند مثانه‌ای پرآب هستید؛ بنابراین باید قبل از انجام آن آب زیادی بنوشید. در اندام‌هایی مانند طحال، کبد یا پانکراس که نیازمند انجام سونوگرافی باشند، نباید تاچند ساعت قبل خوراکی مصرف شده باشند.

روال انجام سونوگرافی در منزل

برای انجام عکسبرداری با سونو، ژل روی ناحیه مورد بررسی اعمال می‌شود. این ژل محیطی ایده‌آل برای انتقال امواج صوتی فراهم می‌کند و از ایجاد حفره‌های هوا جلوگیری می‌کند. یک دستگاه کوچک دستی به نام پروب در حین اکتساب روی ژل قرار می‌گیرد. این دستگاه امواج صوتی را به بدن منتقل می‌کند و امواج صوتی منعکس شده از بدن را جمع‌آوری می‌کند و آنها را به دستگاه اولتراسوند که تصویر را ایجاد می‌کند می‌فرستد. دستگاه اولتراسوند امواج صوتی منعکس شده را نیز به تصویر تبدیل می‌کند. در طول اسکن اولتراسوند، تصاویر برخی از ساختارهای مهم یا غیرطبیعی ضبط و چاپ می‌شود.

هزینه سونوگرافی اندام داخلی در منزل

هزینه‌های سونوگرافی معمولاً بر اساس پارامترهای مختلفی حساب می شود. با در نظر گرفتن اینکه تصویربرداری به چه شکل انجام می شود و فاصله این که مرکز تا منزل شما چقدر راه داشته باشد هزینه ها متفاوت خواهد بود.

عوارض سونوگرافی اندام داخلی در منزل

سونوگرافی روش عکس‌برداری غیرتهاجمی است که هیچ خطر شناخته‌شده‌ای ندارد. امواج این آزمایش کاملاً بی‌خطر هستند.

شما می توانید برای گچ گیری و آتل بندی شکستگی ها در منزل با پلتفرم تخصصی امید سلامتی در ارتباط باشید.


تلفن : 09399545088

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدوی [ 1402-08-06 ]
سلام خسته نباشید تو تیم پزشکیتون متخصص قلب و عروق هم دارید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل