صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات پزشکی در منزل امید / تعویض و درمان زخم با هزینه مناسب
تعویض و درمان زخم با هزینه مناسب

در مواقعی که بدن بیمار بعد از انجام جراحی و یا در اثر جراحت های وارد شده، زخم میشود، یکی از راهکارهای اساسی برای بهبود زخم، تعویض به موقع پانسمان زخم است. اصولا بیمارانی که جراحت های زیادی دارند، برای درمان و بهبود به شکل کامل باید پانسمان زخم را در نظر داشته باشند. بر خلاف باور عموم مردم ، پانسمان زخم یک عمل تخصصی است که باید توسط مراقبان بهداشتی از جمله پرستاران انجام شود ، زیرا در صورت بروز اشتباه حین پانسمان نه تنها روند درمان تسریع پیدا نمی کند بلکه باعث بروز عفونت و خونریزی می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

این روزها بسیاری از افراد برای دریافت خدمات کمک درمانی، از جمله اعزام پزشک متخصص و عمومی، اعزام پرستار و… ترجیح میدهند از موسسات واسط که این دسته از خدمات را در منزل ارائه میدهند، استفاده کنند. این کار علاوه بر اینکه به بیمار کمک میکند تا در محیط امن خانه، درمان شوند، این امکان را فراهم میسازد تا کلیه خدمات مورد نیاز خود را به راحتی دریافت کنند و برای انجام هرکدام از درمان های مورد نیاز به مراجعه به بیمارستان یا کلینیک نباشد.

نحوه تعویض پانسمان زخم جراحی

زخم‌ باز به هر نوع زخم، بریدگی یا سوراخ در پوست گفته می‌شود که لایه‌های عمیق‌ تر پوست را در معرض دید قرار می‌دهد. این زخم‌ها شامل انواع سوختگی، پارگی، سائیدگی یا خراش شدید و قطع عضو هستند. مراقبت از این زخم‌ها و پانسمان آن‌ها بسیار مهم است و هر نوع بی‌توجهی نسبت به این کار می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مثل عفونت‌های شدید و… شود. مراحل انجام پانسمان زخم عبارتند از:

شست و شوی دست ها

پیش از بازکردن پانسمان و تمیزکردن زخم لازم است موارد بهداشتی رعایت شود. که پزشک یا پرستار با استفاده از دستکش می‌تواند باعث شود که پانسمان ایمن‌ تری داشته باشید. از تماس دست یا وسایل آلوده به زخم جدا خودداری کنید.

خشک کردن زخم

سطح روی زخم باز را با پدهای گاز تمیز که کاملا استریل هستند، پاک می شود.اگر هم‌چنان زخم خونریزی‌ دهنده است، لازم است با فشاردادن آهسته چند عدد گاز استریل بر روی آن، تا توقف خونریزی صبر کنید.

تمیز کردن زخم

برای شست‌ و‌شوی زخم توسط پزشک یا پرستار از محلول‌های شست ‌و‌شو دهنده حاوی ترکیبات صابونی ملایم یا پراکسید هیدروژن و… استفاده می شود. لازم به ذکر است که برای زخم‌های عمیق که خونریزی بالایی دارند، شستشو به هیچ عنوان مناسب نیست.

پاک کردن محل زخم

پس از شست ‌و‌شو باید ناحیه زخم باید با چند گاز استریل به خوبی خشک شود و از مالش یا کشیدن گازها بر روی زخم خودداری شود.

بستن و پانسمان زخم

برای بستن زخم از بانداژ یا گاز و نوار طبی استفاده می شود.

شما می توانید برای پانسمان زخم در منزل ویژه همه مناطق تهران و کرج از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 متعلق به پلتفرم امید سلامتی، یکی از معتبرترین ارائه دهندگان خدمات پزشکی درمانی در منزل اقدام نمایید و در سریعترین زمان ممکن، به این خدمت دسترسی پیدا کنید.

مزایای پانسمان زخم در منزل

انواع پانسمان

انواع مختلفی از پانسمان در زمینه درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارتند از:

باند و گاز

گاز (gauze) یکی از رایج‌ترین و استانداردترین پوشش‌ها برای قرار دادن روی سطح زخم است. گاز از جنس نخ پنبه تشکیل شده و به واسطه بافت شل خود، خلل و فرج فراوانی دارد. به همین دلیل ترشحات زخم را به خوبی به خود جذب کرده و از تجمع عفونت در مجل زخم، جلوگیری می‌کند. گاز باید به کمک چسب و یا باند روی محل زخم ثابت و محکم شود. باند به نحوی دور زخم پیچیده می‌شود که جریان خون را دچار مشکل نکند. در صورت محکم بستن باند روی گاز، اعصاب و عروق دچار آسیب شده و اندام‌های تحتانی کبود و رنگ پریده می‌شوند.

تعویض و درمان زخم با هزینه مناسب

پانسمان فوم

پانسمان فوم بسیار نرم و جاذب رطوبت است. به همین دلیل زخم‌های دارای ترشح فراوان به کمک این پانسمان‌ها پوشیده می‌شوند. در نتیجه مقدار زیادی از ترشحات را به خود جذب کرده و از تشکیل عفونت جلوگیری می‌کنند. همچنین مانع خشکی بیش از حد محدوده زخم می‌شوند. پانسمان فوم در زمینه کاهش زمان بهبودی زخم موثر است.

پانسمان شفاف

در این روش، پوششی شفاف روی زخم قرار می‌گیرد که روند بهبودی را سرعت می‌بخشد. این پانسمان‌ها گزینه مناسبی برای زخم‌های بزرگ هستند. زیرا امکان بررسی وضعیت و روند بهبود آن را برای پزشک معالج فراهم می‌کنند.

پانسمان کامفیل (هیدروکلوئید)

سطح این پانسمان توسط موادی از جنس پلیساکارید و پلیمر پوشیده شده است که به محض برخورد با رطوبت حالت ژل‌ پیدا می‌کند. بهبودی سریع و نچسبیدن به زخم از مزایای این نوع پانسمان است. زخم‌های تاولی، سوختگی و وریدی را می‌توان با کمک پانسمان کامفیل با سرعت بیشتری بهبود داد.

پانسمان هیدروژل

این پانسمان‌ها با توجه به رطوبت موجود در بافت خود برای زخم‌های خشک و دردناک مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا رطوبت خود را به بافت‌های خشکیده و مرده اطراف زخم منتقل کرده و تجزیه و از بین رفتن آن‌ها را تسریع میکنند. استفاده از ژل‌های خنک‌ کننده در این پانسمان‌ها موجب آسایش بیشتر بیمار می‌شود.

پانسمان آلرژینات

این پانسمان‌ها از جلبک دریایی ساخته شده و به واسطه خاصیت جذب فوق‌العاده بالای خود شناخته می‌شوند. به همین دلیل برای زخم‌های دارای ترشحات بالا مفید هستند. مواد موجود در ترکیبات این نوع پانسمان روند بهبودی را نیز سرعت می‌بخشد.

پانسمان کلاژن

پانسمان کلاژن با تحریک سلول‌ها برای رشد دوباره، روند بهبودی را سریعتر می‌کند. به همین دلیل آن‌ها را به عنوان پوست دوم می‌شناسند. زخم‌های مزمن و زخم‌هایی که بهبودی کندی دارند را می‌توان به سادگی با پانسمان کلاژن درمان کرد.

پانسمان زخم بستر در منزل

یکی از راهکارهای اساسی برای درمان موقت زخم بستر، استفاده از روش های اصولی برای پانسمان زخم بستر در منزل است. از آنجایی که بیمارانی که دچار زخم بستر میشوند توانایی مراجعه به بیمارستان ندارند، معمولا یکی از اقدامات کمک درمانی که در منزل صورت میگیرد، پانسمان زخم بستر در منزل است. شاید بتوان در محیط بیمارستان یا کلینیک ها از امکانات بیشتری برای بهبود بیماری استفاده کرد، اما به طور کلی هدف از این کار بهبود شرایط بیمار و بهبود زخم بستر است که با رعایت اصولی خاص حتما برآورده خواهد شد.
همانطور که گفته شود توجه به زخم بستر، شستشوی مداوم زخم، استفاده از پانسمان زخم بستر در منزل و دیگر تجهیزات مورد نیاز میتواند به مقدار زیادی در درمان زخم بستر موثر باشد. یکی دیگر از مواردی که در درمان زخم بستر مهم است، مصرف به موقع کرم ها و پمادهای معرفی شده از سمت پزشک میباشد.
برای پانسمان زخم بستر در منزل از پانسمان ها و چسب های مختلفی استفاده میشود که با خاصیت آنتی باکتریال از گسترش عفونت به زخم جلوگیری میکند. اما به طور کلی پانسمان زخم بستر در منزل به طور خاص و منحصر برای درمان این مشکل تولید شده است.

پانسمان زخم عروقی در منزل

برای درمان زخم عروقی در منزل از پانسمان های نوین مانند وکیوم تراپی، اوزون تراپی، پی آر پی استفاده می‌شود. پانسمان‌های نوین ضد ویروسی و ضد میکروبی هستند و باعث جذب ترشحات، کاهش سوزش و خارش زخم، تسریع روند بهبود زخم و افزایش اکسیژن ‌رسانی به زخم می‌گردند.

پانسمان زخم فیستول در منزل

به منظور جلوگیری از بروز عفونت تعویض پانسمان زخم فیستول دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد، بسته به نوع پانسمان و توصیه پزشک باید نسبت به تعویض آن ها اقدام نمایید. برای تعویض پانسمان زخم حتما از یک نفر کمک بگیرید، رعایت نکات بهداشتی در زمان تعویض پانسمان بسیار حائز اهمیت است.

پانسمان زخم نوروپاتی در منزل

پانسمان مناسب و به موقع زخم پای دیابتی یکی از مهمترین بخش‌های درمان در منزل است. نکات زیر پانسمان زخم پا در منزل باید رعایت شود:

  1. قبل از پانسمان باید زخم را به آرامی با آب ولرم و صابون ملایم شستشو داد. سپس با سرم فیزیولوژی استریل تمیز کرد.
  2. از پانسمان‌های استریل و مخصوص زخم استفاده شود. انتخاب نوع پانسمان بستگی به عمق و وضعیت زخم دارد.
  3. پانسمان باید اندازه مناسب با زخم داشته باشد و فراتر از لبه‌های زخم قرار نگیرد.
  4. پانسمان باید به آرامی و بدون فشار روی زخم قرار گیرد و خوب به پوست چسبیده باشد.
  5. تعویض پانسمان حداقل روزی یک بار و در صورت لزوم بیشتر ضروری است.
  6. پس از پانسمان می‌توان از بانداژ یا نوارچسب استفاده کرد تا پانسمان ثابت بماند.
  7. در تعویض پانسمان نباید زخم را لمس کرد. دست‌ها باید کاملاً تمیز باشد.
  8. پس از پانسمان، پا را بالاتر از سطح قلب نگه داشته و از فشار آوردن روی زخم پرهیز شود.
  9. با پانسمان صحیح و به موقع می‌توان از عفونت و وخامت زخم جلوگیری کرد. در صورت بروز هرگونه مشکل، باید به پزشک مراجعه نمود.

پانسمان کیست مویی در منزل

جهت تعویض پانسمان خود بیمار به تنهایی نمیتواند پانسمان را تعویض کند و نیاز به کمک شخص دیگری دارد.
با توجه به این که در روزهای ابتدایی پس از جراحی نشستن در اتومبیل و مراجعه به درمانگاه برایتان دشوار خواهد بود بنابراین تا حد امکان سعی کنید خدمات پلتفرم امید سلامتی برای پانسمان در منزل استفاده کنید.

هزینه تعویض پانسمان در منزل

در بسیاری از موارد امکان مراجعه فرد آسیب‌ دیده به مراکز درمانی برای پانسمان انواع زخم وجود ندارد. به عنوان مثال جابجایی هر روزه بیماران دیابتی سالمند برای پانسمان زخم‌ها یا تعویض آن‌ها، ممکن نیست. از این رو مراکز متعددی در زمینه پانسمان در محل به متقاضیان خدمت رسانی می‌کنند. هزینه پانسمان در منزل بر مبنای آخرین تعرفه خدمات پزشکی مصوبه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شود. البته هزینه ایاب و ذهاب و وسایل پانسمان نیز به مبلغ نهایی اضافه می‌شود.

نیاز به دریافت خدمات پزشکی در منزل برای بسیاری از افراد، امری ضروری است. امروزه مراکز بسیاری از جمله پلتفرم امید سلامتی، با ارائه تخصصی ترین و با کیفیت ترین خدمات پزشکی در منزل، از قبیل اعزام پزشک عمومی و متخصص ، یاری رسان شما عزیزان در ارتقاء سطح سلامت می باشند. شما می توانید جهت ارتباط با مرکز خدمات پزشکی در منزل امید و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 تماس حاصل فرمایید.


تلفن : 09399545088

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل
درباره فوق تخصص ستون فقراتدرباره فوق تخصص ستون فقرات
تاریخ انتشار : 1402-03-26