صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی در منزل / کاربرد و عوارض اولتراسوند بیضه
کاربرد و عوارض اولتراسوند بیضه

بیضه ها اندام های تولید مثل مردانه هستند که زیر آلت تناسلی در یک کیسه به نام اسکروتوم قرار دارند. عملکرد اولیه آنها تولید اسپرم و هورمونی به نام تستوسترون است. وجود مشکل در بیضه ‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در فرد مانند نا هماهنگی هورمون ‌ها، اختلالات جنسی و ناباروری شود. در بسیاری از موارد مشکلاتی اعم از درد، تورم یا توده در بیضه‌ ها مشاهده می‌شود که برای تشخیص دلیل اصلی آنها، پزشک سونوگرافی بیضه را تجویز می‌کند.

سونوگرافی یک روش تصویربرداری تشخیصی و پزشکی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قسمت‌های داخلی بدن استفاده می‌کند. این تصاویر می‌توانند به پزشک در تشخیص بیماری یا جراحت کمک کنند. سونوگرافی بیضه که به آن تصویربرداری اولتراسوند از کیسه بیضه نیز گفته می‌شود به طور خاص به بررسی بیضه‌ ها می‌پردازد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد اولتراسوند بیضه

پزشک شما ممکن است در شرایط زیر درخواست سونوگرافی بیضه کند:

علاوه بر این، این سونوگرافی همراه با داپلر به بررسی جریان خون در بیضه ها کمک می کند.

اولتراسوند بیضه

مزایای سونوگرافی بیضه

اقدامات قبل از اولتراسوند بیضه

برای انجام سونوگرافی نیازی به پرهیز از خوردن و نوشیدن نیست. قبل از سونوگرافی بهتر است لباس زیر مناسب و راحت بپوشید تا بتوانید به آسانی آن را از بدن خارج کنید. در هنگام معاینات آرام باشید تا تجهیزات اولتراسوند تصاویر واضحی از بیضه‌ ها تهیه کند.

اولتراسوند بیضه چگونه انجام میشود؟

قبل از انجام آن از فرد خواسته می‌شود تا به پشت روی میز دراز بکشد. در حین آن ممکن است نیاز باشد تا فرد بر روی یک سمت بدن دراز بکشد. سونوگرافی بیضه خارج از بدن انجام می‌شود. دستگاهی کوچک که در دست قرار می‌گیرد به نام ترانسوندر برای گرفتن تصاویر استفاده می‌شود. پزشک ممکن است از ژلی بر پایه آب بر روی کیسه بیضه استفاده کند تا مطمئن شود تماس خوبی بین پوست و ترانسوندر ایجاد می‌شود. پزشک، ترانسوندر را بر روی کیسه بیضه عقب جلو می‌کند تا بتواند تصاویری از بیضه ‌ها ایجاد کند.

عوارض جانبی اولتراسوند بیضه

برخی روش‌ های تصویربرداری از اشعه‌ های رادیواکتیو استفاده می‌کنند؛ اما سونوگرافی، اشعه ایکس ندارد که این روش را نسبت به دیگر روش‌ ها کم ریسک تر می‌کند. سونوگرافی بیضه‌ ها روشی کم ریسک در نظر گرفته می‌شود. این تست ممکن است موجب ناراحتی و یا درد در صورتی که آسیب یا تورم در ناحیه بیضه‌ ها وجود داشته باشد، شود.


تلفن : 09399545088

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل
درباره فوق تخصص ستون فقراتدرباره فوق تخصص ستون فقرات
تاریخ انتشار : 1402-03-26