صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی در منزل / انواع سونوگرافی مردان و آمادگی لازم برای آن در منزل
انواع سونوگرافی مردان و آمادگی لازم برای آن در منزل

سونوگرافی نوعی روش تصویربرداری است که با استفاده از امواج صوتی، تصاویری از قسمت های داخلی بدن ایجاد می شود. هر یک از انواع سونوگرافی در مردان به دلایل مختلفی ممکن است درخواست گردد. در این سونوگرافی، مثانه، پروستات و ضمائم آن و عروق داخل لگن بررسی می‌شود، همچنین معاینه جهت وجود توده و یا ضایعه فضاگیر داخل لگن انجام می‌گیرد. سونوگرافی مربوط به هر یک از اجزای لگنی در مردان، به طرق مختلفی صورت گرفته و در برخی موارد نیازمند آمادگی‌ های خاصی است. خوشبختانه با پیشرفت علم، دستگاه‌ های پرتابلی (قابل حمل) برای سونوگرافی طراحی شده‌ اند که با کارایی مناسبی، تصویربرداری از اندام‌ های داخلی بدن را انجام می‌دهد، بنابراین شما با اطمینان می‌توانید این خدمت را در منزل درخواست دهید.

مرکز خدمات پزشکی در منزل امید، یکی از بهترین ارائه دهندگان خدمات پرستاری، رادیولوژی و سونوگرافی در منزل ، برای مناطق 22 گانه شهر تهران و استان البرز میباشد. لطفا برای دریافت مشاوره رایگان و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 در 24 ساعت شبانه روز اقدام فرمایید.

دلایل انجام سونوگرافی در مردان

سونوگرافی لگن در مردان به منظور تشخیص بیماری‌هایی که در ادامه شرح می‌دهیم قابل انجام است:

سونوگرافی پروستات

نوعی روش تشخیصی است که پروستات را از نظر وجود هرگونه ناهنجاری، سرطان یا سایر بیماری‌های مرتبط با پروستات بررسی می‌کند. انجام این روش تصویربرداری بی‌خطر به پزشک کمک می‌کند تا شرایط احتمالی پروستات را قبل از جدی یا غیر قابل کنترل شدن مشکلات مربوط به این ناحیه تشخیص دهد .به عبارت دیگر در طی سونوگرافی پروستات از امواج صوتی برای تولید تصاویر پروستات مرد و کمک به تشخیص علائمی مانند مشکلات ادراری، مشکلاتی که در آزمایش خون نشان داده شده است و … استفاده می‌شود.

انواع سونوگرافی مردان

آمادگی جهت انجام سونوگرافی پروستات

برای آمادگی در سونوگرافی پروستات نیازی به آمادگی خاصی نیست. این روش به صورت سرپایی انجام می‌شود که معمولاً کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. برخی از دستورالعمل‌های احتمالی که ممکن است پزشک قبل از آزمایش به شما بدهد شامل موارد زیر است:

نحوه انجام سونوگرافی پروستات

از بیمار خواسته می‌شود به پشت یا پهلو روی میز معاینه دراز کشیده و زانوهای خود را خم کند. برای انجام سونوگرافی ترانس رکتال (TRUS)، تکنسین یک ابزار تصویربرداری کوچک را با ژل اولتراسوند می‌پوشاند تا به این وسیله کمک کند تصاویر خوبی را پخش کند. سپس، تکنسین به آرامی مبدل را در رکتوم بیمار وارد می‌کند و آن را به آرامی به اطراف حرکت می‌دهد تا تصاویر پروستات از زوایای مختلف دریافت کند. برای نمونه‌برداری، تکنسین به آرامی یک سوزن را در کنار مبدل وارد پروستات می‌کند تا از بافت، نمونه‌برداری انجام شود. در طول سونوگرافی، بیمار ممکن است از ناحیه مقعد احساس ناراحتی کند که در این صورت از داروهای بی‌حسی موضعی یا آرام‌بخش استفاده می‌شود.

عوارض سونوگرافی پروستات

سونوگرافی پروستات یک روش دقیق و مطمئن برای تشخیص ناهنجاری‌های ناحیه پروستات و مجاری ادراری در مردان است و به دلیل عدم استفاده از پرتوهای رادیواکتیو هیچ‌گونه خطر و عوارضی به همراه ندارد. تجربه مقداری درد و ناراحتی ناحیه مقعد تا چند روز پس از انجام سونوگرافی پروستات مقعدی یا رکتال کاملاً طبیعی است و برای تسکین آن می‌توانید از داروهای مسکن رایج در داروخانه‌ها مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.

سونوگرافی بیضه

سونوگرافی بیضه که تصویربرداری اولتراسوند از کیسه بیضه نیز نامیده می‌شود، به‌طور خاص به بررسی وضعیت بیضه‌ها می‌پردازد. بیضه‌ها بخشی از سیستم تولید مثل مردان هستند. وظیفه اصلی آنها ایجاد اسپرم و هورمون‌ها است که در داخل کیسه‌ای به نام کیسه بیضه قرار دارند. سونوگرافی روشی ایمن، با ریسک کم و غیرتهاجمی است و کل فرآیند آن در خارج از بدن رخ می‌دهد.

آمادگی جهت انجام سونوگرافی بیضه

نحوه انجام سونوگرافی بیضه

قبل از معاینه، از فرد خواسته می‌شود تا روی تخت بخوابد. در طی مراحل، ممکن است لازم باشد که در یک طرف بدن خود حرکت کنید. سونوگرافی بیضه خارج از بدن انجام می‌شود. یک دستگاه کوچک و دستی که مبدل نامیده می‌شود برای گرفتن تصاویر استفاده می‌شود .پزشک ژل مبتنی بر آب را به اسکروتوم اعمال می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مبدل روی پوست راحت حرکت می‌کند. پزشک این مبدل را به طرف عقب و جلو بر روی اسکروتوم حرکت می‌دهد تا تصاویر بیضه‌ها را بگیرد.

عوارض سونوگرافی بیضه

سونوگرافی بیضه‌ها روشی کم ریسک و بدون اشعه در نظر گرفته می‌شود. این تست ممکن است موجب ناراحتی و یا درد در صورتی که آسیب یا تورم در ناحیه بیضه‌ها وجود داشته باشد، شود.

سونوگرافی آلت تناسلی

سونوگرافی آلت تناسلی مردان به منظور مشاهده جریان خون ورودی و خروجی به آلت استفاده می‌شود. اگر فردی به بیماری پیرونی یا کجی آلت تناسلی مبتلا باشد، این روش برای تعیین درجه کجی آلت و اندازه‌گیری انحنا به کار خواهد رفت. بررسی نتایج حاصل از این سونوگرافی، می‌تواند به پزشک در انتخاب بهترین روش درمانی کمک کند.

آمادگی جهت انجام سونوگرافی آلت تناسلی

بهتر است افراد قبل از انجام این روش موارد زیر را رعایت نمایند:

نحوه انجام سونوگرافی آلت تناسلی

سونوگرافی آلت تناسلی مردان باید در حالت نعوظ انجام شود. در صورت درخواست پزشک و اطمینان از داشتن نعوظ ممکن است دارویی برای ایجاد این حالت به آلت تزریق شود. این تزریق از طریق سوزن‌های بسیار کوتاه و ظریف انجام شده و ممکن است کمی ناراحت کننده باشند؛ اما چندان صدمه‌ای به اندام تناسلی وارد نخواهند کرد. بعد از نعوظ، پروب سونوگرافی بر روی قسمت خارجی آلت حرکت کرده و در صورت وجود انحراف یا هرگونه مشکل دیگری بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود.

عوارض سونوگرافی آلت تناسلی

ممکن است در صورت تزریق آمپول پاپاورین، اختلال در بینایی، دل درد، ضعف، زرد شدن پوست یا چشم به صورت نادر، واکنش‌های محل تزریق، تنگی نفس، سردرد، افزایش ضربان قلب و فشار خون، تعریق زیاد، فلاشینگ (گرگرفتگی صورت)، پریاپیسم ایجاد شود.

چنانچه آزمایش های خون، ادرار یا روش های تصویربرداری، اطلاعات کافی برای تشخیص مشکل کلیه را فراهم نکنند، ممکن است پزشک نمونه برداری از کلیه را توصیه کند. همچنین از بیوپسی کلیه برای تشخیص شدت بیماری کلیوی یا اثر روشهای درمانی در بهبود بیماری نیز استفاده می شود. چنانچه شما کلیه پیوندی داشته باشید که به خوبی عمل نکند نیز ممکن است انجام بیوپسی کلیه تجویز شود. اگر به هر دلیل مایل هستید نمونه برداری کلیه را در منزل انجام دهید؛ موسسه خدمات پزشکی در منزل امید، امکان این عمل را توسط جراح عمومی فراهم نموده است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن های 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 اقدام فرمایید.


تلفن : 09399545088

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :توماج توفیقی [ 1402-07-06 ]
سلام من چند روزه از درد بیضه سمت چپم رنج میبرم ،میخوام سریعتر در منزل سونوگرافی از بیضه و آلت تناسلی برای من لطفا انجام بدید محدوده شهرک غرب تهران هستم چند سال پیش مبتلا به واریکوسل بودم که درمان شد و نمیدونم دوباره عود کرده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل