صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان بیماران قلبی درمنزل / اکو و نوار قلب دارای چه تفاوتها و شباهت هایی هستند؟
اکو و نوار قلب دارای چه تفاوتها و شباهت هایی هستند؟

تست اکوی قلب و نوار قلب، اصلی ترین آزمایش هایی هستند که برای بررسی سلامت قلب انجام میشوند. اگر شما دچار ناراحتی قلبی شده باشید معمولاً بعد از مراجعه به پزشک برای شما نوار قلب و اکوی قلب تجویز میشود. نوار قلب یک تست سلامت قلب است که به آن الکتروکاردیوگرام هم میگویند. این تست اولین آزمایشی است که از همه بیماران قلب گرفته میشود. تست نوار قلب در تشخیص مشکلات مربوط به دریچه‌ های قلب، عضلات و ریتم به پزشک کمک میکند. الکتروکاردیوگرام فعالیت الکتریکی و مقداری از فعالیت مکانیکی قلب را ثبت میکند. برای گرفتن آزمایش نوار قلب فرد متخصص الکترودهای حساس را روی سطح پوست قفسه سینه بیمار و دیگر اندام های او وصل میکند. بررسی و تفسیر صحیح تست نوار قلب توسط پزشک متخصص قلب و عروق انجام میشود. در اکوکاردیوگرافی نیز از امواج صوتی دارای فرکانس بالا (که ما فوق صوت نیزنامیده می‌شود) برای ایجاد یک تصویر متحرک از قلب استفاده می‌ شود. امواج صوتی از طریق یک وسیله دستی به نام پروب به داخل بدن فرستاده می‌شود. این امواج صوتی ساختارها و مایعات موجود در قلب را مرتعش کرده و اکوها از طریق مبدل (پروب) مجدداً دریافت می‌ شوند. اکوها در مانیتور به تصاویر تبدیل می‌شوند. این روش کاملاً بی خطر بوده و برای تست اکوی قلب حتی نیاز به تزریق هم نیست.

آنچه در این مطلب میخوانید

تفاوت اکو با نوار قلب از نظر نوع استفاده چیست؟

در این قسمت قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که تفاوت اکو و نوار قلب از نظر بهره گیری از آنها در چه زمینه ای بوده و چه زمان هایی استفاده از اکو و تجویز آن به وسیله ی پزشک متخصص ارجح تشخیص داده می شود و پزشک از بیمار درخواست می کند که به جای گرفتن نوار قلب، نسبت به انجام اکوی قلبی اقدام کند.چنین وضعیتی در موارد زیر رخ می دهد:
در صورتی که پزشک متخصص قادر نباشد تا از نوار قلب فرد مراجعه کننده اطلاعاتی را که به آنها نیاز دارد، به دست بیاورد و در تشخیص بیماری و یا مشکل فرد با مشکل مواجه شود، از فرد درخواست می کند تا نسبت به انجام اکوی قلبی اقدام کند.
اگر بعضی وقت ها پزشک به دیتیل بیشتری احتیاج داشته و به خصوص این جزئیات را در ناحیه ی میوکارد قلب فرد مورد نظر بخواهد تا قادر به تشخیص بیماری یا ناراحتی وی شود، به جای استفاده از نوار قلب برای بیمار، اکوی قلب تجویز می کند.
اگر قصد پزشک این باشد که در مورد انسدادهای موجود در رگ های قلب فرد مراجعه کننده اطلاعاتی به دست آورده و ببنید که اصولاً گرفتگی وجود دارد یا خیر می تواند نسبت به تجویز اکو اقدام کند.

اکو و نوار قلب با هم دارای چه شباهت هایی هستند؟

این شباهت ها به شرح زیر هستند:

شباهت و تفاوت اکو و نوار قلب

تفاوت اکوی قلب و تست نوار قلب در چیست ؟

به طور کلی این دو روش در مواردی با هم دارای تفاوت هایی هستند و در عین حال هر یک از این تست ها برای منظوری خاص و هدفی مشخص تجویز می شود. عمده ی تفاوت اکو و نوار قلب با یکدیگر در موارد زیر می باشد:
اگر بخواهیم این دو را از نظر فناوری هایی که با آن به انجام می رسند، با هم مقایسه کنیم، مشاهده می کنیم که از این نظر اکوی قلب پیشرفته تر بوده و در عین حال از فناوری های جدید و مدرن تری نیز بهره می برد.
از نظر محلی که هر یک از این دو تست در آنها انجام می شوند نیز میان آنها تفاوت وجود دارد. نوار قلب به علت ساده تر بودن، در مطب های پزشک ها نیز قابل انجام است؛ اما برای انجام اکوی قلب فرد می بایست حتما به مرکزهای تخصصی که به همین منظور راه اندازی شده اند، مراجعه کرده و نسبت به انجام اکوی قلب خود اقدام کند.
از نظر نتیجه ای که هر یک از این دو روش به پزشک متخصص ارائه می دهند، این طور می توان گفت که نتیجه ی حاصل از اکو، جزئیات بیشتری را در بر می گیرد و اگر پزشک به دنبال چنین ریزه کاری هایی و دیتیل هایی باشد، قطعاً تجویز وی انجام اکوی قلبی است.
نتیجه ای که از اکوی قلب به دست می آید، با توجه به این موضوع که تصویری کاملاً زنده و لایو از قلب فرد مراجعه کننده در اختیار پزشک قرار می دهد، در مواردی که نیازمند تشخیص بیماری آن هم به صورت عاجل هستند، بسیار مفید فایده قرار می گیرد.

اکو قلب چرا انجام می‌ شود؟

اکو قلب یا اکوکاردیوگرام از امواج اولتراسوند برای بررسی ساختار و عملکرد قلب استفاده می‌کند. به این آزمایش سونوگرافی تشخیصی قلب هم گفته می‌شود. آزمایش اکوی قلب این اطلاعات را در اختیار متخصص قلب و عروق قرار می‌دهد:

متخصص قلب و عروق ممکن است اکوکاردیوگرام را برای موارد زیر پیشنهاد دهد:

البته اکو قلب فقط برای تشخیص بیماری‌های قلبی پس از تولد انجام نمی‌شود. پزشکان برای تشخیص نقایص مادرزادی قلب جنین، قبل از تولد اکوکاردیوگرام جنین را انجام می‌دهند.

چطور برای انجام اکو قلب آماده شویم؟

تشخیص بیماری‌ های قلبی با نوار قلب

عضله قلب برای اینکه بتواند خون را پمپاژ کند و به تمام بافت‌ها و اعضای بدن برساند، باید بتپد. برخی از بافت‌های قلبی سیگنال‌های الکتریکی تولید می‌کنند و عضله قلب را وادار به تپیدن می‌کنند. در حالت نرمال این سیگنال‌های الکتریکی در یک مسیر یکنواخت و منظم قرار دارند. حال اگر مسیر سیگنال‌های الکتریکی دچار اختلال شود و برخی از بافت‌ها سیگنال‌هایی غیرطبیعی ایجاد کنند، ضربان قلب نامنظم شده و به اصطلاح فرد دچار آریتمی می‌شود. از دستگاه الکتروکاردیوگرام جهت بررسی همین وضعیتی که توضیح دادیم استفاده می‌کنند. این دستگاه می‌تواند در یک بازه زمانی فعالیت الکتریکی عضله قلب را ثبت کند. خوب است بدانید که متخصصین می‌توانند با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از نوار قلب محل بروز آسیب قلبی، ریسک بروز حمله قلبی، سکته قلبی رخ‌داده و منشأ بروز آریتمی را تشخیص دهند. همچنین از داده‌های الکتروکاردیوگرام جهت کنترل وضعیت بیمار مبتلا به آریتمی و سایر عارضه‌های قلبی نیز استفاده می‌کنند. الکتروکاردیوگرام در موارد دیگری همچون بررسی تأثیر دارودرمانی یا جراحی بر عملکرد ریتم قلب نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. دستگاه الکتروکاردیوگرام برحسب تکنولوژی‌های به کار رفته در آن قابلیت‌های همچون ثبت، اندازه‌گیری، تفسیر و چاپ عملکرد الکتریکی قلب را دارد.

چه زمانی از نوار قلب استفاده می‌شود؟

در بعضی موارد پزشک از نوار قلب استفاده می‌کند، از جمله:

تشخیص آسیب قلبی یا نارسایی قلبی

چه زمانی از اکو استفاده می‌شود؟

پزشک متخصص قلب و عروق برای موارد مختلفی انجام اکو قلب را تجویز می‌کند. به‌ طورکلی اکوکاردیوگرافی یک تست بدون درد و عمل جراحی است که پزشک متخصص در جهت تشخیص مشکلات قلبی و عروقی آن را برای بیمار تجویز می‌کند. علاوه بر این پزشک متخصص قلب ممکن است در صورت مشاهده علائم بیماری‌ های قلبی مثل درد در ناحیه قفسه سینه ، تنگی نفس ، سرگیجه ، حالت تهوع و ضربان قلب نامنظم انجام اکوکاردیوگرافی را به بیمار خود توصیه کند. پزشک متخصص قلب برای تشخیص بهتر نوع بیماری در شرایط زیر انجام اکو قلب را برای بیمار تجویز می‌ کند:

تفاوت هزینه نوار قلب و اکو در منزل

انجام تست نوار قلب يكي از معمول ترين روش ها براي تشخيص ناراحتي هاي قلبي مي باشد و همچنين كم هزينه ترين هم است. هزينه نوار قلب ممكن است نسبت به شرايطي مانند منطقه بيمار و ساعت مراجعه تغيير كند و پزشک متخصص يا موارد ديگر به اين هزينه اضافه مي شود.
هزینه اکوی قلب در منزل به نوع اکوی مورد نیاز ، تعداد دفعات، اعزام پزشک متخصص و موارد دیگری بستگی دارد.


تلفن : 09399545088

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل