صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی در منزل / اشعه ایکس برای تشخیص بیماری قلبی
اشعه ایکس برای تشخیص بیماری قلبی

قلب از مهمترین اعضای بدن به شمار می آید و مسئولیت حساسی را در بدن بر عهده دارد. زمانی که این عضو مهم بدن با مشکل روبرو می شود، ممکن است مشکلاتی نیز در دیگر اعضای بدن به وجود بیاورد. بیماری قلبی منجر به نقص یا مشکل در عملکرد قلب و عروق قلبی می شود و طیف گسترده ای دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

روش‌های رادیولوژی به پزشکان امکان می‌دهد تا از طریق تصاویری دقیق و واضح، نقاط ضعف و بیماری‌های قلبی را تشخیص داده و راهکارهای مناسب برای درمان را پیشنهاد کنند. رادیولوژی یا علم تصویربرداری ، شاخه ای از پزشکی است که با انرژی تابشی در تشخیص و درمان بیماری ها سر و کار دارد.

در حوزه تشخیص بیماری قلب نیز، رادیولوژی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. با استفاده از تصاویر رادیولوژی، پزشکان قادر هستند به شناسایی و ارزیابی مشکلات قلبی مانند آنومالی‌های ساختاری، اختلالات عروقی و اندازه‌گیری عملکرد قلب بپردازند. بسته به تراکم اعضا، هر عضو در حفره قفسه سینه درجات مختلف تابش را جذب می کند و سایه های مختلفی روی فیلم ایجاد می کند.

کاربرد رادیولوژی در تشخیص بیماریهای قلبی

اشعه ایکس برای تشخیص بیماری قلبی

آمادگی قبل از رادیولوژی

قبل از رادیوگرافی قفسه سینه معمولاً باید از کمر به بالا لباس‌های خود را در بیاورید و لباس مخصوص بپوشید. همچنین جواهرات و اشیای فلزی خود را نیز باید در بیاورید. جواهرات و اشیای فلزی می‌تواند در تصاویر اشعه ایکس مانع و اختلال ایجادکند.

روش رادیولوژی در تشخیص بیماریهای قلبی

در طول فرآیند، بدن شما بین یک دستگاهی که اشعه ایکس تولید می‌کند و یک صفحه که تصاویر را به صورت دیجیتالی تولید می‌نماید، قرار می‌گیرد. ممکن است از شما بخواهند در موقعیت های مختلف قرار بگیرید تا تصاویر از قسمت های مختلف قفسه سینه گرفته شود. در طول گرفتن تصویر از نمای جلویی بدن، شما در مقابل یک صفحه می‌ایستید، بازوان خود را به سمت بالا می‌برید یا در دو طرف نگه می دارید. تکنسین مربوطه شاید از شما بخواهد یک نفس عمیق بکشید و آن را به مدت چند ثانیه نگه دارید.

نگه داشتن نفس پس از استنشاق، به قلب و ریه‌های شما کمک می‌کند در تصویر به صورت واضح دیده شوند. در طول نمایش جانبی، شما می‌چرخید و یکی از شانه‌های خود را بر روی صفحه می‌گذارید و دست خود را به بالای سر می‌برید. باز هم ممکن است از شما خواسته شود نفس عمیق بکشید و آن را برای چند ثانیه نگه دارید. رادیوگرافی قفسه سینه معمولاً دردی به همراه ندارد. زمانی که تابش از بدن شما عبور می‌کند هیچ حسی نخواهید داشت. اگر نمی‌توانید بایستید، ممکن است به صورت نشسته یا دراز کشیده، مورد آزمایش قرار بگیرید.

هزینه رادیولوژی

هزینه این رادیولوژی به عوامل مختلفی چون نوع تصویر برداری، بیمه و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد.

عوارض رادیولوژی

مقدار تابش حاصل از اشعه ایکس بسیار پایین است. اگرچه مزیت این رادیوگرافی بیشتر از خطرات آن است، ممکن است یک پیش‌بند محافظ به شما داده شود. اگر باردار هستید یا احتمال می‌دهید باردار باشید، باید به پزشک اطلاع دهید. این فرآیند می‌تواند به روش‌هایی انجام شود که از شکم شما در برابر تابش محافظت گردد.


تلفن : 09399545088

نظرات کاربران درباره این مطلب :چهرازی [ 1402-08-06 ]
سلام پدر بنده عمل باز انجام داده ولی گفتن رگهاش گرفته نیازه ب انژیو داره یعنی ۲۰ درصد کار میکنه چ دارویی بخوره رگهاش باز میشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل