صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان بیماران قلبی درمنزل / نوار قلب غیر طبیعی یا خطرناک چیست؟
نوار قلب غیر طبیعی یا خطرناک چیست؟

قلب به عنوان یک عضو حیاتی، عملکرد مهمی را در حفظ سلامت و عملکرد صحیح بدن دارد. وظیفه اصلی قلب، عبور خون از طریق عروق و رگ‌ها و تأمین نیازهای اکسیژن و مواد غذایی به اندام‌ها و بازگشت خون به ریه‌ها برای اکسیژن گیری مجدد است. برای انجام این وظیفه، قلب به عنوان یک پمپ عمل می‌کند که خون را در سراسر بدن به گردش در می‌آورد. عملکرد پمپاژ قلب به وسیله سیگنال‌های الکتریکی تولید شده در نقاط خاصی از قلب تنظیم می‌شود. این سیگنال‌ها در مسیرهای مشخصی در سراسر قلب منتقل شده و باعث انقباض عضلات قلب می‌ شوند. برای تشخیص و بررسی عملکرد قلب، پزشکان متخصص قلب از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند، از جمله الکتروکاردیوگرام یا EKG که یک ابزار تشخیصی است. با استفاده از عکس نوار قلب سالم و ناسالم، می‌توان وضعیت سلامت فرد را تشخیص داد. در طی این فرآیند، الکترودها به پوست بسته می‌شوند و سیگنال‌های الکتریکی قلب را ضبط می‌کنند و به صورت نموداری نمایش می‌دهند. نوار قلب خطرناک و غیر نرمال به تغییراتی در سیگنال‌های قلب اشاره دارد که ممکن است نشانه‌هایی از مشکلات و نقص‌های جدی در عملکرد قلب باشند. بررسی و تفسیر نوار قلب نرمال و خطرناک، می‌تواند به درک بهتر روش‌های درمانی کمک کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

چه زمانی به نوار قلب نیاز دارید؟

ممکن است در شرایط خاص و یا به دلایل مختلف پزشک تست الکتروکاردیوگرام را تجویز کند. موارد پزشکی که نیاز به نوار قلب دارند عبارت‌اند از:

این احتمال وجود دارد که بیمار هیچ یک از شرایط بالا را نداشته باشد؛ اما متخصص ECG تجویز کند، بنابراین متخصص ممکن در شرایط دیگر نیز نیاز به بررسی جریان سیگنال‌های الکتریکی قلب داشته باشد.

نوار قلب غیر طبیعی و خطر ناک

نوار قلب مشکل دار چیست؟

یک نوار قلب مشکل‌دار می‌تواند هشداری در مورد بروز یک شرایط پزشکی خاص باشد، همچنین غیرطبیعی بودن نوار می‌تواند خبر از وجود یک شرایط پزشکی خاص بدهد. الکتروکاردیوگرام غیرطبیعی می‌تواند نشانه انفارکتوس، آریتمی شدید یا موقعیت اورژانسی دیگر باشد. همچنین پیش می‌آید که گاهی نوار قلب غیرطبیعی ناشی از یک تغییر ریتم جزئی و طبیعی در عضله قلب باشد و خطری بیمار را تهدید نکند.

دلایل نوار قلب غیر طبیعی

نوار قلب غیرطبیعی به این معنی است که در قرائت آن چیزی غیر منتظره وجود دارد. این موضوع همیشه نشانه یک قلب ناسالم نیست. به عنوان مثال، در سال 2015، محققان منبع معتبری را پیدا کردند که طبق آن در ورزشکاران به طور منظم نوار قلب مشکل دار مشاهده می‌شد. محققان نشان دادند که اکثر این نتایج بی‌ضرر هستند و به دلیل سازگاری فرد با ورزش است. با این حال آنها برای غربالگری دقیق برای بررسی عوامل خطرناک دیگر بیشتر تحقیق کردند. با در نظر گرفتن این موضوع، نوار قلب مشکل دار می‌تواند به دلایل زیادی ظاهر شود، از جمله:

قلب انسان معمولاً در حدود 60-100 ضربان در دقیقه می‌زند. قلبی که سریعتر یا کندتر از این می‌تپد ممکن است نشان دهنده یک مشکل زمینه‌ای باشد. پزشک می‌خواهد آزمایشات بیشتری را برای یافتن علت زمینه‌ای انجام دهد.

اگرچه ممکن است این موضوع بین هر فردی کمی متفاوت بروز پیدا کند؛ اما هر قلب یک ریتم ثابت دارد. ممکن است فرد از نظر جسمی تغییراتی در این ریتم احساس کند. نوار قلب مشکل دار به پزشکان کمک می‌کند تا ببینند چگونه و کجا قلب خارج از ریتم می‌زند؛ اما تنها در صورتی می‌تواند بی‌نظمی را ثبت کند که در طول آزمایش اتفاق بیفتد. از آنجا که این امر بعید است، پزشکان ممکن است از مانیتور هولتر استفاده کنند که 24 ساعت یا بیشتر فعالیت قلب را کنترل می‌کند. این نوار قلب مشکل دار به پزشکان فرصت بهتری برای تشخیص بی‌نظمی می‌دهد.

نوار قلب غیرطبیعی به پزشکان این ایده را می‌دهد که قلب در هر منطقه خاصی چقدر سخت کار می‌کند. نتیجه نوار قلب غیرطبیعی می‌تواند نشانه بزرگتر یا ضخیم‌تر بودن یک ناحیه یا قسمتی از قلب در مناطق دیگر باشد. قلب ضخیم می‌تواند به این معنا باشد که قلب بیش از حد برای پمپاژ خون کار می‌کند. این موضوع ممکن است به دلیل بیماری قلبی مادرزادی یا اکتسابی رخ دهد.

مواد معدنی الکترولیت برای سلامت کلی مهم هستند؛ اما در سلامت قلب نیز نقش دارند و حتی ممکن است باعث نوار قلب غیرطبیعی شوند. الکترولیت‌ها الکتریسیته را در بدن هدایت می‌کنند و به ثابت نگه داشتن ضربان قلب و ریتم کمک می‌کند. عدم تعادل در مواد معدنی الکترولیت مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم یا منیزیم ممکن است باعث مشاهده نوار قلب مشکل دار شود.

برخی از داروها ممکن است باعث نمایش نوار قلب مشکل دار شوند. هرکسی که نوار قلب می‌گیرد باید درباره هرگونه دارویی که مصرف می‌کند با پزشک مشورت کند. همچنین ممکن است به بررسی لیست عوارض جانبی ارائه شده روی بسته‌بندی توجه کند. برخی از داروهایی که به تعادل ضربان قلب کمک می‌کنند، ممکن است در برخی افراد باعث ریتم غیرطبیعی قلب شوند. چنین داروهایی شامل مسدود کننده‌های بتا و مسدود کننده‌های کانال سدیم هستند. اگر پزشک تصور می‌کند نوع دارویی که فرد مصرف می‌کند ممکن است علائم آن را ایجاد کند، ممکن است جایگزین‌هایی را پیشنهاد کند و سپس نوار قلب را بررسی کند تا ببیند واکنش فرد به داروی جدید چگونه است.

جنبه‌های دیگر بیماری قلبی ممکن است منجر به نوار قلب غیرطبیعی شود. به عنوان مثال، افرادی که فشار خون بالا دارند بیشتر احتمال دارد که نتیجه را غیرطبیعی بخوانند. پس همواره باید راه های کاهش فشار خون را در نظر داشته باشیم.

گاهی اوقات، نتیجه نوار قلب غیرطبیعی ممکن است نشانه یک مشکل جدی مانند حمله قلبی باشد. هنگامی که فرد دچار حمله قلبی می‌شود، قلب می‌تواند منبع تازه خون خود را از دست بدهد که می‌تواند باعث آسیب بافتی و حتی مرگ سلولی شود. بافت آسیب دیده الکتریسیته را به خوبی بافت سالم هدایت نمی‌کند که می‌تواند باعث نمایش نوار قلب مشکل دار شود.

نوار قلب چگونه انجام می شود؟

برای انجام نوار قلب، ده الکترود کوچک به قفسه سینه، بازو و پای شما متصل می‌شود. این الکترودها سیگنال‌های الکتریکی قلب را به یک دستگاه ضبط کننده منتقل می‌کنند. دستگاه ضبط کننده این سیگنال‌ها را به صورت یک نمودار ترسیم می‌کند که توسط پزشک تفسیر می‌شود.
مراحل انجام نوار قلب به شرح زیر است:

تشخیص علائم خطر در نوار قلب

یکی از مهم‌ ترین کاربردهای نوار قلب تشخیص و ثبت شرایط بحرانی و تغییر عملکرد طبیعی قلب است، بنابراین اگر بررسی‌های انجام‌گرفته از بخش‌های مختلف، نتایج غیرطبیعی باشند، ممکن است یکی از چند وضعیت زیر وجود داشته باشد.

نوار قلب غیر طبیعی نشانه کدام بیماریها است؟

تشخیص انواع بیماری های قلب به کمک تست ECG امکان پذیر است. نتایج غیرطبیعی نوار قلب می‌تواند نشانه بیماری‌های زیر باشد:

اقدامات درمانی بعد از نوار قلب غیر طبیعی

درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث علائم و نشانه های شما شده است. درمان نوار قلب غیرطبیعی به موضوع زمینه‌ای بستگی دارد. اگر پزشک شک کند که نوار نتیجه واریانس طبیعی قلب انسان است، ممکن است هیچ درمانی را توصیه نکند. اگر داروی خاصی باعث نمایش نوار قلب غیرطبیعی می‌شود، ممکن است جایگزین را توصیه کنند. اگر پزشک مشکوک به‌عدم تعادل الکترولیت در فرد باشد، ممکن است مایعات یا داروهای حاوی الکترولیت را پیشنهاد دهد. سایر مسائل ممکن است نیاز به درمان‌های فردی بیشتری داشته باشد. آریتمی ممکن است نیاز به درمان داشته باشد یا حتی نداشته باشد. بیشتر آریتمی‌ها هیچ خطری برای فرد ندارند؛ زیرا ممکن است علائم ایجاد نکنند یا عملکرد قلب را مختل نکنند. از سوی دیگر، برخی از آریتمی‌ها ممکن است در عملکرد قلب در پمپاژ خون اختلال ایجاد کنند. اگر قلب برای حفظ ریتم ثابت مشکل دارد، پزشک ممکن است داروها را توصیه کند یا از فرد بخواهد که برای کمک به بازگرداندن ریتم قلب از یک ضربان ساز استفاده کند. هر کسی که دچار حمله قلبی شود نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. همچنین ممکن است فرد نیاز به جراحی‌هایی مانند آنژیوپلاستی داشته باشد تا جریان خون حفظ شود و آسیب به بافت‌ها کاهش یابد.


تلفن : 09399545088

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل