صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات پزشکی در منزل امید / علائم و درمان فشار خون پایین چیست؟
علائم و درمان فشار خون پایین چیست؟

فشار خون همان نیرویی است که خون‌های جاری به دیواره رگ‌ وارد می‌کند. این فشار وارد شده بر شریان‌ها توسط ضربان قلب ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی همچون حرکت کردن، خوابیدن، استراحت، دویدن و انجام فعالیت روزمره می‌تواند باعث بالا و پایین شدن فشارخون شود. فشار خون پایین که در اصطلاح پزشکی به آن هایپوتنشن (Hypotension) می‌گویند، افت فشار خون در حالت ماکزیمم کمتر از 9 و مینیمم کمتر از 6 میلی‌متر جیوه (mm Hg) است.

آنچه در این مطلب میخوانید

افراد زیادی در این وضعیت دچار سرگیجه و غش می‌شوند که در صورت عدم تشخیص به‌ موقع می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیر در پی داشته باشد.اگر فشارخون شما در حالت طبیعی نرمال است، افت شدید و ناگهانی آن نگران کننده خواهد بود. اندازه گیری فشار خون در منزل یکی از خدمات قابل ارائه است که برای بیمارانی که بنا بر دلایل مختلفی مانند دیابت، ناراحتی‌های قلبی و… مشکل فشار خون بالا دارند می تواند مثمر ثمر باشد.

این اندازه گیری فشار خون در منزل بیمار صورت می گیرد و از دیگر مزیت‌های آن علاوه بر آسان کردن انجام این کار و دقت اندازه‌گیری به روش اصولی، ارائه راهکارها و آموزش‌های مناسب در این زمینه است.

از چه عددی فشار خون پایین است؟

اگر فشار خون کمتر از 90 میلی‌‌متر جیوه برای عدد بالایی (سیستولیک) یا 60 میلی‌متر جیوه برای عدد پایینی (دیاستولیک) را نشان دهد، به‌طور کلی به‌عنوان فشار خون پایین در نظر گرفته می‌شود.

موسسه خدمات پزشکی در منزل امید، به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدماتی از قبیل کنترل علائم حیاتی و کلیه اقدامات پزشکی و پرستاری در محل می باشد. لطفا جهت هماهنگی با شماره 02146015770 ، هماهنگی کرج و سایر شهرها با شماره تلفن 02146015177 ، دفتر مرکزی و مدیریت موسسه خدمات پزشکی امید با شماره تلفن 91016923 - 021 ، تماس سریع 09105545790 ، و جهت پشتیبانی ، مشاوره و هماهنگی با این مرکز از طریق پیام رسانهای اینترنتی با شماره 09399545088 ارتباط برقرار نمایید.

به چه علت فشار خون پایین میاد؟

شرایطی که ممکن است باعث کاهش فشارخون شود:

علائم و درمان فشار خون پایین

علائم فشار خون پایین

رایج‌ترین علائم افت فشار ناگهانی به‌دلیل نرسیدن خون کافی به مغز بروز پیدا می‌کنند. این نشانه‌ها عبارتند از:

اگر فشار خون پایین باشد چکار کنیم؟

برای درمان فشار خون پایین، علاوه بر داروها، روش های خود مراقبتی و پیشگیرانه نیز توصیه می شود که انجام و رعایت آنها، می تواند تا حدود زیادی از بروز افت شدید فشار خون و بروز علائم ناگوار آن جلوگیری به عمل آورد. از جمله روش های خود مراقبتی در برابر افت فشار خون می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

ایا فشار خون پایین باعث تپش قلب، تهوع، تشنج ، خواب آلودگی و لرزش می شود؟

فشار خون پایین یا همان هیپوتانسیون، یک شرایط پزشکی است و زمانی رخ می‌دهد که فشار خون افراد به میزان قابل‌توجهی کاهش می یابد. علائم فشار خون پایین شامل سرگیجه و لرزش، احساس خستگی و ضعف، تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب و تشنج است.

ایا فشار خون پایین خطر دارد؟

فشار خون پایین (هیپوتانسیون) منجر به جریان خون نامناسب و به همین واسطه انتقال ناکافی اکسیژن و مواد مغذی، به قلب، مغز، کلیه ها و دیگر اعضای بدن می گردد. این موضوع تنها در صورتی می تواند خطرناک باشد که فشار خون بسیار پایین باشد.

ایا فشار خون پایین در بارداری خطرناک است؟

افت فشار خون در دوران بارداری به دلایل مختلفی می تواند خطرناک باشد. برای مثال، سرگیجه خطر غش کردن و افتادن شما را افزایش می دهد که می تواند به شما و کودکتان آسیب برساند. افت فشار خون درمان نشده همچنین می تواند باعث آسیب اندام شود؛ زیرا مقدار خون و مواد مغذی تحویلی در سراسر بدن شما و جنین کاهش می یابد. اکثر مطالعات بر فشار خون بالا تمرکز می کنند که باعث ایجاد شرایط جدی مانند پره اکلامپسی می شود و می تواند منجر به نارسایی اندام شود. با این حال، یک مطالعه تخمین می زند که فشار خون پایین خطرناک است، به خصوص در سه ماهه سوم، زمانی که می تواند خطر زایمان زودرس را تا 150 درصد افزایش دهد.

تفاوت فشار خون پایین و بالا

طبق انجمن قلب آمریکا (AHA)، فشار خون طبیعی 120/80 میلی‌متر جیوه و کمتر است. مقادیر کمتر از 90/60 میلی‌متر جیوه نشان‌دهنده فشار خون پایین یا افت فشار خون است. مقادیر بالای 140/90 میلی‌متر جیوه نشان‌دهنده فشار خون بالا یا هایپرتنشن است.

چرا به سنجش فشار خون در منزل نیاز پیدا می کنیم؟

فشار خون بالا عامل اصلی مرگ زودهنگام است و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. پایش منظم فشار خون در خانه به کنترل بهتر آن کمک می‌کند.

کنترل و درمان فشار خون پایین در منزل

کنترل فشار خون در منزل یک عمل حیاتی برای بیمارانی است که از فشار خون بالا یا پایین رنج می برند. بیمارانی که مشکل فشار خون مزمن دارند باید نسبت به کنترل فشار خون به صورت روزانه اقدام کنند. کنترل فشار خون در منزل یک خدمت جدید است که دیگر نیاز نیست برای کنترل فشار خون به صورت حضوری به مرکزی مراجعه کنید. علاوه بر روش های خودمراقبتی، برای درمان فشار خون پایین به خصوص در زمانی که همراه با علائم ناراحت کننده یا بسیار مکرر رخ می دهد؛ لازم است تا دارودرمانی نیز انجام پذیرد. برخی از مهم ترین داروهایی که برای درمان فشار خون پایین تجویز می شوند عبارتند از:

  1. فلودروکورتیزون: این دارو برای فشار خون پایین در حالت ایستاده و افت فشار خون به دلیل کم آب شدن بدن تجویز می شود. فلودروکورتیزون یک داروی کورتیکواستروییدی برای کنترل میزان مایعات و سدیم بدن است. این دارو از طریق افزایش حجم خون نیز، می تواند باعث افزایش فشار خون در فرد شود.
  2. میدودرین: معمولاً برای افراد مبتلا به فشار خون پایین شدید در حالت ایستاده، تجویز می شود.
  3. پیریدوستیگمین: این دارو برای بیمارانی تجویز می شود که به دلیل ضعف عضلانی، مبتلا به فشار خون پایین هستند. پیریدوستیگمین باعث افزایش قدرت عضلانی از طریق ممانعت از کاهش نوعی ماده طبیعی به نام استیل کولین که برای عملکرد طبیعی عضلات لازم است، می شود. از این رو این دارو به کاهش بی حالی که یکی از اصلی ترین علائم فشار خون پایین است کمک می کند.
  4. کافئین: کافئین یکی از محرک های سیستم عصبی مرکزی است و موجب افزایش هوشیاری در فرد می شود. هم چنین کافئین به طور موقت و کوتاه مدت می تواند باعث افزایش فشار خون شود.
  5. اریتروپویتین: این دارو برای فشارخون پایین ناشی از کم خونی تجویز می شود.اریتروپویتین سبب افزایش فشار خون و تعداد سلول های خونی در فرد می شود.
  6. تجویز داروهای ضد عفونی و غیر استروئیدی: چنانچه فشار خون پایین ناشی از وجود عفونت باشد.

شما می توانید برای تزریق واکسن آنفلانزا در منزل ویژه همه مناطق تهران و کرج از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 متعلق به پلتفرم امید سلامتی، یکی از معتبرترین ارائه دهندگان خدمات پزشکی درمانی در منزل اقدام نمایید و در سریعترین زمان ممکن، به این خدمت دسترسی پیدا کنید.


تلفن : 09399545088

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل