صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی در منزل / رادیوگرافی از استخوان آرنج برای تشخیص شکستگی
رادیوگرافی از استخوان آرنج برای تشخیص شکستگی

یکی از مفاصل بسیار مهم در بدن انسان مفصل آرنج می باشد. آرنج در حقیقت ترکیبی از مفاصل مختلف می باشد که با حرکت های مختلف عملکردهای مختلفی را در زندگی روزمره برای انسان ایجاد می نماید. در شکستگی های آرنج، یکی از شکستگی های بسیار مهم شکستگی سر استخوان رادیوس یا استخوان زند اعلی می‌باشد که در اکثر موارد با افتادن روی دست ایجاد می شود. برای تأیید وجود شکستگی و علائم شکستگی آرنج و جابجایی استخوان‌ها از عکس‌های رادیولوژی استفاده می‌شود. خوشبختانه پیشرفت علم در حوزه پزشکی سبب ظهور تجهیزات عکسبرداری قابل حمل یا پرتابل شده است. تجهیزاتی که به واسطه ابعاد کوچک و وزن سبک، امکان ارائه حساس‌ ترین خدمات پزشکی را به طور سیار فراهم کرده‌اند. برخلاف گذشته نیازی به سپری کردن فرایند زمان بر پردازش فیلم نیست و تکنیسین‌ها می‌توانند پس از تصویربرداری، بلافاصله از کیفیت تصاویری که ثبت کرده‌اند، مطلع شوند. در فرایند رادیولوژی در منزل، تکنسین رادیولوژی به خانه شما آمده و تجهیزات عکسبرداری خود را آماده می‌کند، عملیات تصویربرداری طبق دستور پزشک انجام شده و پس از پایان کار، منزل شما را ترک می‌کند.

گروه خدمات درمانی در منزل امید ارائه دهنده خدمات شبانه روزی رادیولوژی و رادیوگرافی در منزل به شهروندان کرج و تهران (در همه مناطق 22 گانه و می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 در 24 ساعت شبانه روز اقدام فرمایید.ر

علل شکستگی آرنج دست

شکستگی آرنج دست می‌تواند در نتیجه یک تروما (ضربه)، مانند زمین خوردن در حال انجام یک فعالیت ورزشی یا حتی در حین راه رفتن در پیاده‌رو، رخ دهد. آن دسته از شکستگی‌های آرنج که ناشی از زمین خوردن هستند اغلب زمانی رخ می‌دهند که فرد هنگام افتادن دست خود را به حالت کشیده به طرف زمین نگه می‌دارد تا مانع برخورد خود با زمین شود. هنگام برخورد به زمین، نیرو از مچ دست و ساعد می‌گذرد و به آرنج می‌رسد. شکستگی آرنج دست همچنین می‌تواند زمانی رخ دهد که فرد مستقیماً با آرنج به زمین بخورد.

علائم شکستگی آرنج دست

عوارض عدم درمان شکستگی آرنج

اگر قطعات شکستگی به طرز مناسبی در کنار یکدیگر قرار گرفته و به مدت لازم بیحرکت شوند و حرکات لازم برای به دست آوردن مجدد دامنه حرکتی بعد از درمان انجام شوند معمولاً شکل آرنج و کارکرد آن به حد طبیعی بازمیگردد؛ ولی اگر درمانی انجام نشود یا قطعات شکستگی به‌درستی در کنار یکدیگر قرار نگیرند و یا نرمش های لازم بعد از درمان انجام نشوند ممکن است آرنج تغییر شکل داده و یا حرکات آن محدود شود.

رادیوگرافی از استخوان آرنج برای تشخیص شکستگی

مزایای رادیوگرافی در منزل

کاربرد رادیوگرافی آرنج

رادیولوژی آرنج میتواند به پزشکان در پیدا کردن منشأ درد، حساسیت در لمس، التهاب و بدشکلی آرنج کمک کند. پس از بهبود شکستگی استخوان، رادیولوژی میتواند نشان دهد که استخوان ها در جای درست هستند و به درستی بهبود یافته اند.

رادیوگرافی از استخوان آرنج برای تشخیص شکستگی

یکی از مهمترین روش های تشخیصی برای بررسی ضایعات مفصل آرنج تصویربرداری است. تصویربرداری از مفصل میتواند به روش های گوناگونی مانند رادیوگرافی ساده انجام گیرد. در رادیولوژی آرنج، دستگاه رادیولوژی پرتویی از تشعشعات را به داخل آرنج میفرستد و تصویر بر روی فیلمی مخصوص یا بر روی یک کامپیوتر ذخیره می شود. این تصویر، نسوج نرم و استخوان های آرنج که شامل استخوان های بازو، رادیوس و اولنا می شود را نمایش می دهد.

تکنیک های رادیوگرافی آرنج elbow

برای انجام یک رادیوگرافی ساده از مفصل آرنج معمولاً اشعه ایکس را از دو جهت مفصل می‌تابانند. یک بار اشعه از جلو به مفصل تابیده میشود و کاست رادیوگرافی را در پشت آرنج قرار میدهند که به این تصویر به دست آمده تصویر رخ آرنج یا تصویر Anteroposterior یا به اختصار AP میگویند و بار دیگر اشعه را از کنار به مفصل می‌تابانند که به آن نمای نیمرخ یا Lateral میگویند. گاهی اوقات برای بررسی بیشتر لازم میشود تا از مفصل آرنج، نماهای مایل گرفته شود.

اقدامات قبل از انجام رادیوگرافی

هزینه رادیولوژی در منزل

هزینه رادیولوژی در منزل به تعداد اشعه ایکس و تعداد وسایل مورد نیاز برای تصویربرداری بستگی دارد.

عوارض جانبی رادیوگرافی

ممکن است به علت قرارگیری در معرض تابش اشعه ایکس نگران باشید؛ اما مقدار تابش حاصل از اشعه ایکس بسیار پایین است.

درمان شکستگی آرنج دست

یکی از نگرانی‌های اصلی پس از شکستگی آرنج، سفتی مفصل است، بنابراین در اینجا درمان شکستگی آرنج دست با هدف به حداکثر رساندن توانایی حرکت دادن آرنج در اولین زمان ممکن پس از بهبودی انجام می‌شود. معمولاً هنگامی که احتمال کمی برای جابجا شدن استخوان‌ها وجود دارد، یا هنگامی که وضعیت فعلی استخوان‌ها قابل قبول است از درمان‌های محافظه‌کارانه مانند بند دور گردن و گچ استفاده می‌شود. سن هم یکی دیگر از عوامل مهمی است که در هنگام درمان شکستگی‌های آرنج مد نظر قرار می‌گیرد. همچنین اغلب برای کودکان از گچ استفاده می‌شود؛ زیرا احتمال سفت شدن مفصل در آنها بسیار کم است، در حالی که احتمال سفت شدن آرنج در بزرگسالان خیلی بیشتر است. معمولاً شکستگی‌هایی که در آنها استخوانی جابجا شده یا استخوان‌ها ناپایدار هستند بیش از سایر موارد به جراحی نیاز دارند. با استفاده از عمل جراحی قطعات شکسته در وضعیت صحیح خود قرار گرفته و پایدار می‌شوند و گاهی اوقات هم بعضی قطعات استخوان برداشته می‌شوند تا بیمار زودتر بتواند آرنج خود را حرکت دهد.

لطفا جهت هماهنگی خدمات پزشکی در منزل ویژه مناطق 22 گانه تهران با شماره تلفن 02146015770 ، هماهنگی کرج و سایر شهرها با شماره تلفن 02146015177 ، دفتر مرکزی و مدیریت موسسه خدمات پزشکی امید با شماره تلفن 91016923 - 021 ،تماس سریع 09105545790 ، و جهت پشتیبانی ، مشاوره و هماهنگی با این مرکز از طریق پیام رسانهای اینترنتی با شماره 09399545088 ارتباط برقرار نمایید.


تلفن : 09399545088

نظرات کاربران درباره این مطلب :سیدامیرعلی رادمنش [ 1402-07-24 ]
سلام پسرم دوهفته پیش درسالن ورزشی باارنج به زمین می خورد که همان لحظه عکس رادیولوژی گرفته شد ولی شکستگی تشخیص داده نشده ولی بعداز۹روز که علائم دارشد به متخصص ارتوپد مراجعه کرده وتشخیص شکستگی ارنج وپریدن استخوان آزارند یعنی چندمین فاصله پیدا کرده وچون درآوردید قابل جراحی نیست چون اگرپیچ کنند خشکی مفصل می آورد ولی الان دست پسرم کج است ونمی تواند درخط راست قراردهدوارنج مانع این است که دست راست شودودکترگفته باباندکشی ببندید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل