صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات پزشکی در منزل امید / بهترین زمان انجام آزمایش قند خون ناشتا
بهترین زمان انجام آزمایش قند خون ناشتا

بیماری قند خون بالا یکی از شایع ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که مقدار قند موجود در خون بسیار بالا باشد. علت ایجاد این بیماری کمبود انسولین یا ناتوانایی بدن برای استفاده مناسب از انسولین موجود در خون است. آزمایش قند خون یک روش بسیار عالی برای تشخیص میزان قند موجود در خون افراد می باشد. زمانی‌که افراد به پزشک مراجعه می کنند،‌ پزشک برای مطلع شدن از سلامت بدن و میزان قند خون آنها تست قند خون را تجویز می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

افراد دیابتی باید به طور مداوم و مرتب آزمایش قند خون بدهند تا بتوانند از میزان قند خون موجود در بدنشان مطلع شوند.عدم مراقبت صحیح از بیماران مبتلا به دیابت می‌تواند منجر به بروز عوارض ناخوشایند این بیماری شود. ناتوانی جسمی و تضعیف روحیه از جمله عوارض بیماری دیابت است که مواردی نیز عدم توجه به این بیماری در می‌تواند منجر به مرگ زودرس شود. نمونه گیری قند خون در منزل، اقدامی مناسب برای افرادی است که به اندازه گیری مستمر قند خون خود در منزل نیاز دارند.

بسیاری از افراد به دلیل مشکلاتی مانند کهنسالی، دیابت شدید و … توانایی مراجعه حضوری به آزمایشگاه برای انجام تست قند خون را ندارند. این افراد می توانند با استفاده از خدمات در منزل، نمونه گیری قند خون را در منزل انجام داده و از بروز بیماری ها و عوارض ناشی از قند خون بالا و پایین جلوگیری نمایند.

شرایط آزمایش قند خون ناشتا چیست؟

برای اندازه گیری قند خون ناشتا، باید 8 ساعت از خوردن هر گونه مواد غذایی غیر از آب خودداری شود. تست قند خون ناشتا برای جلوگیری در تشخیص غلط، باید در دو نوبت اندازه گیری شود.

علت بالا بودن قند خون ناشتا چیست؟

نوسان های هورمونی

در واقع میزان حداکثر ترشح هورمون ها در بدن از ساعت 12 شب تا 6 صبح می باشد و بخصوص در بین هورمونها میزان حداکثر ترشح هورمون های رشد و کورتیزول بین ساعت 3 تا 6 صبح بالا می باشد، بنابراین اگر میزان ترشح شبانه هورمون های رشد و کورتیزول در بدن فردی بالا باشند، به دلیل اختلالی که این دو هورمون بر هورمون انسولین ایجاد مبی کنند، باعث می شوند تا میزان قندخون ناشتا در حالت غیر طبیعی اندازه گیری شود. در زمان هایی که علت مشکل تنظیم قندخون به دلیل مشکلات هورمونی باشد، راه درمان را پزشک می تواند به شما نشان دهد.

در اثر گرسنگی های شدید شبانه

برخی یافته ها نشان می دهند که اگر فردی، آخرین وعده غذایی روزانه خود یعنی شام را حذف نماید و یا این وعده را محدود استفاده نماید، امکان این که روز بعد دچار نوسانات قندخون شود بیشتر خواهد بود. یکی از راه های شناسایی این حالت که با نوسان قند خون ناشتا همراه است، می توان به سردرد صبحگاهی و در زمانی که فرد از خواب بر می خیزد اشاره کرد.

اتمام انسولین

در برخی موارد حس خالی شدن بدن از انسولین ایجاد می شود. در این مورد که نشانه آن احساس خستگی شدید در هنگام بیدار شدن از خواب شبانه است، باید فرد مبتلا سریعاً به پزشک برای درمان این حالتش مراجعه نماید.

قند خون نرمال ناشتا چقدر باید باشد؟

  1. میزان قند خون نرمال در افراد مبتلا به دیابت: کمتر از 180 mg/dl
  2. میزان قند خون نرمال در افراد سالم: کمتر از 140 mg/dl
آزمایش قند خون ناشتا

بهترین زمان برای ناشتا بودن قبل از تست قند خون

آزمایش قند خون ناشتا معمولاً به یک شبانه روز ناشتایی نیاز دارد که حدود 8 تا 10 ساعت طول می‌کشد.

قند خون ناشتا در دیابتی ها

طبق نظر این انجمن اعداد قندخون ناشتا در افراد دیابتی باید 80 تا 120 میلی گرم بر دسی لیتر باشد.

قند خون ناشتا در افراد سالم

سطح قند خون ناشتا در افراد سالم (هشت ساعت بدون غذا) بین 70 تا 99 میلی گرم در دسی لیتر است.

کنترل و درمان قند خون ناشتا توسط کادر درمانی پلتفرم امید سلامتی

یک روش عالی و مؤثر برای بررسی وضعیت قند خون و کنترل آن، انجام آزمایش قند خون است. افرادی که آزمایش قند خون را در منزل انجام می دهند، می توانند به نکات زیر دست یابند:

از وظایف کادر درمانی در کنترل و درمان قند خون

شما می توانید برای تزریق واکسن آنفلانزا در منزل ویژه همه مناطق تهران و کرج از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 متعلق به پلتفرم امید سلامتی، یکی از معتبرترین ارائه دهندگان خدمات پزشکی درمانی در منزل اقدام نمایید و در سریعترین زمان ممکن، به این خدمت دسترسی پیدا کنید.


تلفن : 09399545088

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل
سرطان چیست و چه علائمی دارد؟سرطان چیست و چه علائمی دارد؟
تاریخ انتشار : 1402-09-16