صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات پزشکی در منزل امید / همه چیز در مورد واکسن آنفولانزا
همه چیز در مورد واکسن آنفولانزا

آنفولانزا نوعی بیماری عفونی است که به راحتی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. ویروس آنفولانزا به محض ورود به بدن شروع به تکثیر و رشد می‌کند و همین باعث می‌شود که علائم بیماری در مدت زمانی کوتاه خود را نشان دهند. آمار ابتلا به آنفولانزا معمولاً در فصول سرد بالا می‌رود و برای همین توصیه می‌شود که برای مقاوم‌سازی بدن در نیم‌فصل دوم سال، واکسن آنفولانزا را قبل از شیوع گسترده آن تزریق کنید. آنفولانزا یک بیماری کاملاً جدی و عفونی است که در مواردی منجر به بستری شدن بیمار و در صورت عدم درمان درست و به‌موقع، منجر به مرگ می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

امروزه واکسن ها بهترین روش برای پیشگیری از بیماری هستند. در چنین شرایطی تزریق واکسن آنفولانزا، ریسک آسیب‌های جدی و مرگ در اثر این بیماری را تا حدی زیادی خنثی می‌کند. واکسن های آنفولانزا واکسن هایی هستند که در برابر چهار ویروس آنفولانزا که تحقیقات نشان می دهند شایع ترین آنها در فصل پاییز است، محافظت می کنند و حاوی مقادیر اندکی از ویروس ها هستند. این ویروس ها غیرفعال یا مرده هستند، بنابراین نمی توانند باعث آنفولانزا شوند.

تزریق این واکسن مزایایی مانند کم‌تر شدن خطر ابتلا به بیماری، بستری شدن در بیمارستان و حتی خطر مرگ مخصوصاً در کودکان را در پی دارد. با پیشرفت علم و فناوری، این امکان فراهم شده است که واکسن نیز مانند سایر داروها و خدمات پزشکی در اختیار عموم مردم قرار گرفته و افراد بتوانند از داروخانه ها واکسن ها را تهیه کنند. بنابراین تزریقان واکسن در منزل برای همگان امکان پذیر گشته و نوعی از خدمات تزریق در منزل محسوب می شود.

انواع واکسن آنفولانزا

دو نوع واکسن آنفولانزا به طور گسترده در دسترس است:

  1. واکسن های آنفلوانزای غیر فعال (IIV)
  2. واکسن های آنفلوانزای ضعیف شده زنده (LAIV)

به طور سنتی، واکسن های آنفلوانزا (هر دو IIV و LAIV) برای محافظت در برابر 3 ویروس آنفلوانزای فصلی مختلف (که واکسن های سه ظرفیتی نیز نامیده می شوند) تولید شده اند.

نحوه تزریق واکسن آنفولانزا

نحوه تزریق واکسن آنفولانزا به صورت عضلانی یا استنشاقی انجام می‌شود؛ اما واکسن‌های موجود در ایران به روش عضلانی تزریق می‌شوند. برای بزرگسالان و نوجوانان، عضله دلتوئید و در شیرخواران و بچه‌های کوچک، قسمتی از ران محل مناسب تزریق هستند.

واکسن آنفولانزا

مراقبت بعد از تزریق واکسن آنفولانزا

پس از دریافت واکسن آنفولانزا 2 هفته طول می‌کشد تا بدن شما آنتی بادی‌هایی تولید کند که از بدن شما محافظت به عمل آورند. بدیهی است که در این مدت زمان شما همچنان در خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا به سر می‌برید. بنابراین همچنان باید مراقبت‌های لازم را به عمل آورده و از دست زدن به صورت، بینی و دهان خود بپرهیزید.

شما می توانید برای تزریق واکسن آنفلانزا در منزل ویژه همه مناطق تهران و کرج از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 متعلق به پلتفرم امید سلامتی، یکی از معتبرترین ارائه دهندگان خدمات پزشکی درمانی در منزل اقدام نمایید و در سریعترین زمان ممکن، به این خدمت دسترسی پیدا کنید.

مدت زمان اثربخشی واکسن آنفلوانزا

مدت زمان اثربخشی واکسن آنفولانزا ایرانی و خارجی در افراد سالم بین 6 ماه الی یک سال متغیر می باشد؛ اما مدت زمان اثربخشی آن در افراد دارای نقص سیستم ایمنی یا افرادی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، کمتر می باشد. در این افراد گاهی 2 دوز واکسن با فاصله زمانی از هم تزریق می گردد.

زمان تزریق واکسن آنفولانزا

ماه‌ مهر و یا حداکثر تا اوایل آبان بهترین زمان برای واکسینه شدن بر علیه ویروس آنفولانزا است. هر فردی که قصد دریافت واکسن آنفولانزا را دارد در حالت ایده‌آل تا پایان ماه اکتبر (هفته اول آبان) باید واکسن خود را بزند.

کاندیدای مناسب واکسن آنفولانزا

  1. سالمندان بالای 65 سال
  2. افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی
  3. افراد مبتلا به سرطان
  4. مبتلایان به دیابت
  5. بیماران قلبی
  6. بیماران کلیوی
  7. بیماران ریوی
  8. کاندیدای نامناسب واکسن آنفولانزا
  9. کودکان کمتر از 2 سال
  10. زنان باردار
  11. افرادی یا حساسیت زیاد و شدید به واکسن آنفولانزا و مواد تشکیل دهنده‌ی آن
  12. کودکان 2 سال تا 17 ساله که داروهای حاوی آسپیرین یا سالیسیلات را مصرف می‌کنند.
  13. افرادی با سیستم ایمنی ضعیف
  14. افرادی که از افرادی با سیستم ایمنی ضعیف محافظت می‌کنند. ( این افراد در صورت دریافت این واکسن تا 7 روز نباید با افراد بیمار برخورد داشته باشند ) .
  15. کودکان 2 تا 4 ساله مبتلا به آسم و یا افرادی که در 12 ماه گذشته دچار خس خس سینه شده اند.
  16. افرادی که در 48 ساعت گذشته داروهای ضد ویروسی برای درمان آنفولانزا دریافت کرده‌اند.

عوارض واکسن آنفولانزا

عوارض واکسن آنفولانزا اغلب خفیف الی متوسط بوده و طی یک الی دو روز نیز برطرف می گردند. شایع ترین عوارض واکسن غیرفعال عبارتند از:

شایع ترین عوارض واکسن ضعیف شده زنده (LAIV) عبارتند از:

واکنش های شدید مانند شوک آنافیلاکسی، آنژیوادم، واکنش های آلرژیک، عوارض عصبی، التهاب عصب بینایی و آنسفالوپاتی نیز به ندرت ممکن است به دنبال تزریق واکسن ایرانی، هلندی و فرانسوی دیده شوند.

هزینه تزریق واکسن آنفولانزا در منزل

نرخ انواع تزریقات در منزل ثابت نیست و در بیشتر شهر‌ها متفاوت است. هزینه تزریقات در منزل به موارد متعددی وابسته است. این تفاوت قیمت بسته به مراکز خدمات متغیر است. نوع تزریق، تعداد دفعات تزریق و نوع واکسن نیز بر قیمت تزریقات در منزل نیز تأثیر دارد.

پلفترم امید سلامتی، آماده ارائه کلیه خدمات مجاز و مورد تایید معاونت درمان، از جمله تخلیه آب ریه در منزل ، رادیوگرفی در منزل ، همچنین ویزیت پزشک در منزل و ... می باشد. شما می توانید برای ارتباط مستقیم با این مرکز و ایجاد هماهنگی های لازم با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 تماس حاصل نمایید.


تلفن : 09399545088

نظرات کاربران درباره این مطلب :جهانگیری [ 1402-08-06 ]
حدود ده روز پس از تزریق واکسن آنفلوانزا در یک مجمع عمومی شرکت داشتم و بعد از آن دوهفته می باشد که به علائمی شبیه به آنفلوانزا ی خفیف و بدون تب مبتلا هستم ( بدن درد سردرد سرفه وعطسه ودرد در ناحیه غدد لنفاوی گردن ) آیا مربوط به واکسن است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل
اطلاعاتی درباره متخصصان عفونیاطلاعاتی درباره متخصصان عفونی
تاریخ انتشار : 1402-08-30