صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات پزشکی در منزل امید / اندازه گیری قند خون با دستگاه اندازه گیری در خانه توسط تکنسین
اندازه گیری قند خون با دستگاه اندازه گیری در خانه توسط تکنسین

برای انجام آزمایش قند خون یا آزمایش های دیگر، می توانید از طریق تماس با پلتفرم امید سلامتی (ارائه دهنده کلیه خدمات پزشکی و پرستاری در منزل) تماس گرفته و بدون نیاز به خروج از خانه و مراجعه به مراکز پزشکی (که برای افراد سالمندان و بیماران بدحال ممکن است امکان پذیر نباشد) از این خدمات بهره مند شوید. این مجموعه در اسرع وقت، توسط کادری مجرب و حاذق، با مناسب ترین هزینه، در منزل آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی، پرستاری و پزشکی به هموطنان عزیز می باشد. حوزه فعالیت این مرکز در همه نقاط تهران و کرج است.

آنچه در این مطلب میخوانید

تنها راهی که می توانید متوجه شوید که شما یا یکی از عزیزانتان مبتلا به دیابت هستید یا خیر، آزمایش های خونی است که سطح گلوکز (قند) خون شما را اندازه گیری می کند. تشخیص دیابت همیشه با نتایج آزمایشگاهی تایید می شود. معمولاً چند روز دیگر نتایج آزمایش خون خود را دریافت خواهید کرد. اگر علائمی دارید که به سرعت ظاهر شده اند و به بیمارستان منتقل شده اید، نتایج باید بعد از یک یا دو ساعت برگردند. نتیجه آزمایش خون طبیعی نشان می دهد که شما دیابت ندارید. اما نتیجه همچنین نشان می دهد که آیا دیابت دارید یا در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستید.

دیابت یا قند خون چیست؟

دیابت ملیتوس به گروهی از بیماری ها اطلاق می شود که بر نحوه استفاده بدن از قند خون (گلوکز) تاثیر می گذارد. گلوکز منبع مهم انرژی برای سلول‌هایی است که ماهیچه‌ها و بافت‌ها را تشکیل می‌دهند. همچنین منبع اصلی سوخت مغز است.
علت اصلی دیابت بر حسب نوع آن متفاوت است. اما مهم نیست که چه نوع دیابتی دارید، چرا که همه انواع آن می تواند منجر به قند اضافی در خون شود. قند بیش از حد در خون می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.
شرایط دیابت مزمن شامل دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 است. شرایط بالقوه برگشت پذیر دیابت شامل پیش دیابت و دیابت بارداری است. پیش دیابت زمانی اتفاق می افتد که سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی باشد. اما سطح قند خون آنقدر بالا نیست که بتوان آن را دیابت نامید و پیش دیابت می تواند منجر به دیابت شود مگر اینکه اقداماتی برای پیشگیری از آن انجام شود. دیابت بارداری در دوران بارداری اتفاق می افتد اما ممکن است پس از تولد نوزاد از بین برود.

چند نوع آزمایش قند داریم؟

پزشکان از انواع آزمایشات برای تشخیص دیابت و پیش دیابت استفاده می کنند. پزشک ممکن است بسته به اینکه آیا علائم دارید یا نه یا باردار هستید، آزمایش های مختلفی را توصیه کند.

آزمایش قند خون ناشتا:

آزمایش قند خون ناشتا (FBS) سطح گلوکز خون شما را در یک نقطه از زمان اندازه گیری می کند. برای قابل اطمینان ترین نتایج، پزشک شما این آزمایش را صبح بعد از حداقل 8 ساعت ناشتا بودن به شما می دهد.

تست A1C:

آزمایش A1C یک آزمایش خون است که میانگین سطح گلوکز خون شما را در 3 ماه گذشته نشان می دهد. نام های دیگر تست A1C هموگلوبین A1C، HbA1C، هموگلوبین گلیکوزیله و تست هموگلوبین گلیکوزیله است. می توانید قبل از این آزمایش غذا بخورید و مایعات بنوشید. قبل از استفاده از تست A1C برای تشخیص دیابت، پزشک عواملی را در نظر می‌گیرد، مانند اینکه آیا شما در سه ماهه دوم یا سوم بارداری خود هستید یا اینکه آیا انواع خاصی از کم خونی دارید یا مشکل دیگری در خون خود دارید. ممکن است تست A1C در این موارد دقیق نباشد.
انواع خاصی از هموگلوبین، می تواند در اندازه گیری سطح A1C اختلال ایجاد کند. اگر نتایج آزمایش A1C و سطح گلوکز خون شما مطابقت نداشت، پزشک باید در نظر بگیرد که آزمایش A1C ممکن است آزمایش قابل اعتمادی برای شما نباشد.

اگر خود یا نزدیکانتان به دلایلی امکان مراجعه به مراکز آزمایشگاهی را ندارید و مایل هستید چنین اقداماتی را در منزل یا محل مورد نظر دیگری انجام دهید؛ می توانید با موسسه خدمات پزشکی در منزل امید تماس گرفته و پس از هماهنگی با کارشناسان این مرکز از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 ، در سریعترین زمان ممکن از خدمات نمونه گیری آزمایش در منزل با مناسبترین قیمت بهره مند شوید.

آزمایش تصادفی گلوکز پلاسما:

گاهی اوقات پزشکان از آزمایش تصادفی گلوکز پلاسما برای تشخیص دیابت استفاده می کنند زمانی که علائم دیابت را دارید و نمی خواهند منتظر بمانند تا 8 ساعت ناشتا باشید. ممکن است در هر زمانی این آزمایش خون را انجام دهید.

تست چالش گلوکز:

اگر باردار هستید، ممکن است پزشک شما را از نظر دیابت بارداری با تست چالش گلوکز آزمایش کند. نام دیگر این آزمایش تست غربالگری گلوکز است. در این آزمایش، یک ساعت پس از نوشیدن مایع شیرین حاوی گلوکز از خون شما نمونه برداری می شود. برای این آزمایش نیازی به ناشتا بودن ندارید. اگر سطح گلوکز خون شما بیش از حد بالا باشد ممکن است لازم باشد برای آزمایش تحمل گلوکز خوراکی در حالی که ناشتا هستید، مراجعه کنید.

تست تحمل گلوکز خوراکی:

تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) به پزشکان در تشخیص دیابت نوع 2، پیش دیابت و دیابت بارداری کمک می کند. با این حال، تست OGTT نسبت به تست FBS و تست چالش گلوکز گران‌تر است و انجام آن به این راحتی نیست.
قبل از انجام آزمایش، باید حداقل 8 ساعت ناشتا باشید. برای اندازه گیری سطح گلوکز از شما نمونه خون گرفته می‌شود. در مرحله بعد، مایعی می نوشید که قند بالایی دارد. نمونه خون دیگری 2 ساعت بعد برای بررسی سطح گلوکز خون شما گرفته می شود. اگر سطح گلوکز خون شما بالا باشد، ممکن است دیابت داشته باشید. اگر باردار هستید، هر ساعت تا 2 الی 3 ساعت خون شما گرفته می شود. اگر سطح گلوکز خون شما دو یا چند برابر (در طول OGTT) بالا باشد، ممکن است دیابت بارداری داشته باشید.

آزمایش دیابت بارداری:

دیابت بارداری با آزمایش خون تشخیص داده می شود. احتمالا بین هفته های 24 تا 28 بارداری آزمایش می شوید. اگر خطر ابتلا به دیابت بارداری (به دلیل داشتن عوامل خطر بیشتر) بیشتر باشد، ممکن است پزشک شما را زودتر آزمایش کند.

اندازه گیری قند خون با دستگاه اندازه گیری در خانه:

آزمایشات گلوکز خون به اشکال مختلف انجام می شود و همه آنها به شما می گویند که سطح قند خون شما در آن مقطع زمانی چقدر است. اکثر آزمایشات بررسی خانگی قند خون به موارد زیر نیاز دارند:

لطفاً توجه داشته باشید که بررسی‌های مداوم گلوکز (CGM) یک راه جایگزین برای نظارت بر قند خون است. با توجه به گفته مرکز کنترل بیماری‌ها CDC، آزمایش خانگی این مراحل کلی را دنبال می کند:

اندازه گیری قند خون با دستگاه اندازه گیری در خانه

قند خون ناشتا (FBS) چیست؟

این آزمایش خونی است که برای تشخیص دیابت استفاده می شود. گاهی اوقات آن را آزمایش قند خون ناشتا یا به اختصار FPG می نامند. یک پرستار مقداری خون از رگ ساعد می گیرد. شما باید حداقل هشت ساعت قبل، بدون خوردن یا آشامیدن چیزی غیر از آب، ناشتا باشید. این برای جلوگیری از هرگونه تداخل با نتایج است. در صورت وجود، ناشتا بودن یک شبه و انجام آزمایش صبحگاهی ساده ترین گزینه تشخیص میزان قند خون است.

تفسیر آزمایش قند خون

تفسیر نتایج آزمایشات قند خون بسته به نوع آن متفاوت است. تفسیر نتایج به شرح زیر است:

A1C زیر 5.7% طبیعی است، بین 5.7 تا 6.4% نشان دهنده پیش دیابت و 6.5% یا بالاتر نشان دهنده دیابت است.

سطح قند خون ناشتا 99 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر طبیعی است، 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر نشان دهنده پیش دیابت و 126 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر نشان دهنده دیابت است.

در 2 ساعت، سطح قند خون 140 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر طبیعی در نظر گرفته می شود، 140 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر نشان دهنده پیش دیابت و 200 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر نشان دهنده دیابت است.

سطح قند خون 200 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر نشان دهنده ابتلا به دیابت است. اگر پزشک شما فکر می کند که شما دیابت نوع 1 دارید، ممکن است خون شما برای اتوآنتی بادی ها (موادی که نشان می دهد بدن شما به خود حمله می کند) که اغلب در دیابت نوع 1 وجود دارد اما در دیابت نوع 2 وجود ندارد، آزمایش کند. ممکن است ادرار شما از نظر وجود ترکیبات کتونی آزمایش شود (ترکیبات کتونی زمانی تولید می شود که بدن چربی را برای انرژی می سوزاند)، که همچنین نشان دهنده دیابت نوع 1 به جای دیابت نوع 2 است.

قند خونی که در اوایل بارداری شما بالاتر از حد طبیعی است ممکن است نشان دهنده دیابت نوع 1 یا 2 باشد تا دیابت بارداری.

یک نتیجه طبیعی شامل 140 میلی گرم گلوکز در دسی لیتر یا کمتر است. اگر سطح شما بالاتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر است، باید آزمایش تحمل گلوکز را انجام دهید.

آزمایش قند خون چگونه است؟

راه های مختلفی برای غربالگری و تشخیص دیابت وجود دارد. اکثر آزمایش ها شامل اندازه گیری سطح گلوکز در خون است. برای گرفتن نمونه خون، یک متخصص با استفاده از یک سوزن کوچک از رگ بازوی نمونه خون می گیرد. پس از وارد کردن سوزن، مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش یا ویال جمع آوری می شود. وقتی سوزن داخل یا خارج می شود ممکن است کمی احساس سوزش کنید که معمولا کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

انواع مختلف آزمایش گلوکز خون عبارتند از

رژیم غذایی برای کنترل قند خون

بخش مهمی از مدیریت دیابت و همچنین سلامت کلی شما حفظ وزن سالم از طریق یک رژیم غذایی سالم است:
رژیم دیابت شما صرفاً یک برنامه غذایی سالم است که به شما کمک می کند قند خون خود را کنترل کنید. شما باید رژیم غذایی خود را بر روی میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل متمرکز کنید. اینها غذاهایی هستند که سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند و چربی و کالری کمی دارند. همچنین باید مصرف چربی های اشباع شده، کربوهیدرات های تصفیه شده و شیرینی ها را کاهش دهید. در واقع، این بهترین برنامه غذایی برای کل خانواده است. غذاهای قندی هر چند وقت یکبار خوب هستند. آنها باید به عنوان بخشی از برنامه غذایی شما در نظر گرفته شوند.
درک اینکه چه مقدار از چه چیزی را بخوریم می تواند یک چالش باشد. یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه غذایی متناسب با اهداف سلامتی، ترجیحات غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید. این احتمالاً شامل شمارش کربوهیدرات ها می شود، به خصوص اگر دیابت نوع 1 دارید یا از انسولین به عنوان بخشی از درمان خود استفاده می کنید.

برای دریافت کلیه خدمات درمانی و پرستاری بیماران سرطانی در منزل ، روی لینک کلیک کنید.


تلفن : 09399545088

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل