با انواع سرطان اشنا شوید

سرطان نوعی بیماری است که در آن، برخی از سلول های بدن بدون توقف شروع به تقسیم شدن می کنند و به بافت های اطراف گسترش می یابند. در حالت نرمال، سلول های بدن رشد می کنند و تقسیم می شوند تا سلول های جدیدی را تشکیل دهند که بدن به آنها نیازمند است. هنگامی که سلول ها پیر می شوند یا آسیب می بینند، آنها می میرند و سلول های جدید جای آنها را می گیرند. هنگامی که سرطان بروز می کند، این روند در هم می شکند و سلول های پیر و آسیب دیده، در حالی که باید بمیرند، زنده می مانند.

آنچه در این مطلب میخوانید

این سلول های اضافی می توانند بدون توقف تقسیم شوند و ممکن است منجر به تشکیل تومورها شوند. بسیاری از سرطان ها تومورهای جامد را تشکیل می دهند که توده ای از بافت هستند. سرطان خون، مانند لوسمی ها، تومورهای جامد ایجاد نمی کنند. سرطان انواع مختلفی دارد که اعضای مختلف بدن را درگیر می‌کند و تاکنون بیش از 200 نوع سرطان شناسایی شده است.

انواع سرطان معمولاً باتوجه‌به اندام یا بافتی که سرطان در آن شکل‌گرفته است، نام‌گذاری می‌شوند. پزشکان معمولاً درمان‌هایی را بر اساس نوع سرطان، مرحله تشخیص آن و سلامت کلی فرد تجویز می‌کنند. در این مطلب سعی می‌کنیم چندین مورد شایع این بیماری را به شما معرفی کنیم.

انواع و علائم هر سرطان

سرطان معده

در این بیماری سلول‌های سرطانی در مخاط معده تشکیل می‌شوند. سیگارکشیدن و عفونت باکتریایی احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند. سن و رژیم غذایی هم در ابتلا به آن تأثیرگذارند. رژیم غذایی سرشار از نمک، غذاهای دودی و حذف میوه و سبزی‌ها از عوامل خطر محسوب می‌شوند. علائم این بیماران شامل سوءهاضمه و درد در معده است. این افراد بعد از غذا احساس نفخ داشته و حالت تهوع خفیفی را تجربه می‌کنند. در مراحل پیشرفته‌تر خون در مدفوع، استفراغ، دل‌درد، کاهش وزن، زردی و مشکل در بلع ایجاد می‌شود. هر نوع سوهاضمه یا سوزش سردل بعد از صرف غذا را نمی‌توان نشانه سرطان معده دانست.

سرطان روده

در قسمت‌های مختلف روده شامل روده بزرگ، روده کوچک و راست‌روده می‌تواند انواع سلول‌های سرطانی ایجاد شود. علائم اصلی سرطان روده تغییر در عادات روده، دل درد و خونریزی است. اغلب در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای ندارد. افراد با سابقه خانوادگی باید از روش‌های غربالگری برای تشخیص آن استفاده کنند. این بیماری ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن مانند کبد یا مثانه گسترش یابد.

شما می توانید برای درمان و کاهش درد و عوارض بیماران سرطانی در منزل، با پلتفرم امید سلامتی از طریق تماس با شماره تلفن های 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 تماس حاصل فرمایید. پلتفرم امید سلامتی ارائه دهنده کلیه خدمات پزشکی و پرستاری در منزل می باشد.

علائم سرطان روده شامل موارد زیر هستند:

سرطان مثانه

شایع‌ترین نوع سرطان مثانه سرطان سلول‌های انتقالی است. سیگار کشیدن از عوامل اصلی ایجاد این بیماری است. این بیماری معمولاً در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود. علائم اصلی آن وجود خون در ادرار و درد در هنگام ادرار است. این بیماری از مرحله 0 تا مرحله 4 طبقه بندی می‌شود. بیماری در مراحل پیشرفته ممکن است به سایر نقاط بدن هم گسترش پیدا کند.

انواع سرطان

سرطان پوست

به نقل از acsjournals، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است. سرطان پوست در انواع مختلفی شامل کارسینوم سلول سنگ‌فرشی، سلول پایه و ملانوم است. ملانوم از انواع دیگر بسیار کمتر شایع است؛ اما می‌تواند به قسمت‌های دیگر بدن و بافت‌های مجاور حمله کرده و گسترش پیدا کند. بیشتر مرگ‌ومیرها هم مربوط به نوع ملانوم است. نوع رنگ پوست و قرارگرفتن در معرض عوامل خطر در ابتلا به آن تأثیر دارند. این بیماری اغلب به‌صورت تغییراتی در پوست ظاهر می‌شود. علائم سرطان پوست شامل موارد زیر هستند:

سرطان پانکراس

این نوع بیماری در پانکراس دو نوع است: سلول‌های برون‌ریز و سلول‌های درون‌ریز. نوع برون‌ریز آن شایع‌تر است و معمولاً در مراحل پیشرفته خود را نشان می‌دهد. تشخیص سرطان پانکراس در مراحل اولیه دشوار است. سیگارکشیدن خطر این بیماری را بیشتر می‌کند. همچنین اضافه‌وزن، سابقه دیابت و سابقه خانوادگی بیماری‌های پانکراس می‌توانند در این بیماری نقش داشته باشند. علائم آن شامل زردی، درد و کاهش وزن است. زردی شامل زرد شدن پوست و سفیدی چشم است. رنگ مدفوع در این بیماران روشن شده و رنگ ادرار تیره می‌شود. علائم سرطان پانکراس شامل موارد زیر هستند:

سرطان رحم

این بیماری دارای دو نوع مختلف است. آندومتر و سرکوم رحم. نوع آندومتر آن شایع است. سرطان رحم اغلب قابل‌درمان است؛ اما نوع سارکوم که نادر است، تهاجمی‌تر بوده و سخت‌تر درمان می‌شود. چاقی و سندرم متابولیک روی این بیماری تأثیر می‌گذارد. مصرف تاموکسیفن یا استروژن خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. از علائم آن می‌توان به خونریزی غیرطبیعی واژن یا درد لگن اشاره کرد.

سرطان دهانه رحم

این بیماری تقریباً همیشه به دلیل عفونت یا ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. عوامل دیگری مثل سیگارکشیدن و زایمان‌های زیاد می‌تواند از علل ابتلا به سرطان دهانه رحم باشد. این بیماری در مراحل اولیه هیچ علائم و نشانه خاصی ندارد؛ اما می‌توان با انجام آزمایش پاپ‌اسمیر به طور منظم آن را زود تشخیص داد. در مراحل پیشرفته علائم آن شامل خونریزی از واژن، درد لگن، ترشحات غیرمعمول و درد هنگام رابطه جنسی است.

علائم سرطان رحم

سرطان پروستات

به نقل از medicalnewstoday، این نوع بیماری شایع‌ترین نوع سرطان و دومین علت مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در مردان است. سرطان پروستات معمولاً بسیار آهسته رشد می‌کند. در بیشتر مواقع یافتن و درمان آن قبل از بروز علائم به سلامت بیمار کمکی نمی‌کند. از علائم اصلی آن جریان ضعیف ادرار یا تکرر ادرار است. این بیماران در شروع ادرار مشکل داشته و نمی‌توانند مثانه را کامل تخلیه کنند. در ادرار یا مایع منی بیماران ممکن است خون مشاهده شود. برای تشخیص و تعیین درجه آن از بیوپسی استفاده می‌شود.

علائم سرطان پروستات شامل موارد زیر هستند

سرطان سینه

سرطان سینه دومین سرطان شایع در میان زنان است. با استفاده از ماموگرافی می‌توان این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد. در صورت تشخیص آن آزمایش‌های دیگری برای مطالعه بیماری انجام می‌شود. از علائم اصلی این بیماری ایجاد توده در سینه یا تغییرات در پستان است. همچنین ایجاد لک روی پوست سینه، داخل رفتن نوک پستان، ترشح از نوک سینه مخصوصاً ترشح خونی و قرمزی و تورم روی سینه می‌توانند از علائم این بیماری باشند. سابقه خانوادگی و جهش‌های ژنتیکی احتمال این بیماری را افزایش می‌دهند. همچنین قاعدگی در سنین پایین، یائسگی در سنین بالا، زایمان نکردن و چاقی می‌تواند احتمال آن را بیشتر کند. سلول‌های سرطانی می‌توانند در بافت سینه تشکیل شده و باعث ایجاد توده در این ناحیه شوند.

سرطان ریه

این بیماری شامل دو نوع اصلی است. سرطان ریه غیر سلولی کوچک و سلولی کوچک. عامل اصلی ایتلا به این بیماری سیگار کشیدن است. البته این بیماری در افراد غیرسیگاری هم مشاهده می‌شود. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، پرتودرمانی به سینه، سی تی اسکن و روش‌های دیگر تصویربرداری می‌تواند این بیماری را ایجاد کند. علائم آن سرفه همیشگی و تنگی نفس است. در این بیماران درد در قفسه سینه، خس خس کردن، خون در خلط، گرفتگی صدا، کاهش وزن و مشکل در بلع هم مشاهده می‌شود.

سرطان خون

سرطان خون یک اصطلاح گسترده برای تمامی سلول‌های خونی است. نوع سرطان خون بستگی به نوع سلول خونی و سرعت رشد آن‌ها دارد. این بیماری بیشتر در افراد بالای 55 سال دیده می‌شود؛ اما در کودکان زیر 15 سال هم شایع است. این بیماری می‌تواند گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. علائم آن شامل تب، احساس خستگی، کبودی یا خونریزی آسان است. همچنین در این بیماران تنگی نفس، کاهش وزن، درد در استخوان و عفونت دیده می‌شود.

علائم سرطان خون خوش خیم

سرطان تیروئید

این بیماری 4 نوع اصلی دارد: پاپیلاری، فولیکولی، مدولاری و آناپلاستیک. رایج‌ترین نوع آن پاپیلاری است. انواع مختلف این بیماری در میزان تهاجمی بودن متفاوت هستند. این بیماری اغلب با تشخیص در مراحل اولیه درمان می‌شود. سن، جنسیت و قرارگرفتن در معرض اشعه می‌تواند در شانس ابتلا به این بیماری تأثیر بگذارد. زنان بین 25 تا 65 سال بیشتر تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. از علائم اصلی آن تورم یا توده در گردن است. همچنین در این بیماران مشکل در تنفس، بلع و درد هنگام بلع مشاهده می‌شود. سلول‌های سرطانی در ناحیه تیروئید باعث تورم شده و درد ایجاد می‌کنند. این توده بلع را دچار مشکل می‌کند.

سرطان استخوان

این بیماری تقریباً نادر است و انواع مختلفی را شامل می‌شود. برخی از انواع سرطان استخوان از جمله استئوسارکوم و سارکوم اوینگ بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. درمان‌های قبلی با شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. از علائم و نشانه‌های آن تورم در استخوان یا قسمتی از آن و درد مفاصل است. همچنین شکستن بدون دلیل استخوان از دیگر علائم آن است.

سرطان دهان

سلول‌های سرطانی در لب و حفره دهان ایجاد می‌شوند. مصرف دخانیات و الکل احتمال ابتلا را بیشتر می‌کنند. از علائم اصلی سرطان دهان می‌توان به زخم یا برآمدگی روی لب یا دهان، ایجاد توده یا ضخیم شدن لب‌ها یا لثه، لکه سفید یا قرمز روی لثه، خونریزی و درد، تغییر صدا و تورم فک اشاره کرد. این بیماری بیشتر در مردان مشاهده می‌شود.

سرطان بیضه

این بیماری اغلب از سلول‌های زایا (سلول‌هایی که اسپرم می‌سازند.) شروع می‌شود. این بیماری نادر بوده و اغلب در مردان 20 تا 34 سال تشخیص داده می‌شود. در بیشتر مواقع قابل‌درمان است، حتی اگر در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود، احتمال درمان وجود دارد. سرطان بیضه می‌توانند در بافت یک یا هر دو بیضه ایجاد شوند. از علائم اصلی آن تورم و درد در کیسه‌های بیضه است. درمان این بیماری ممکن است باعث عقیم شدن بیمار شود.

سرطان کلیه

سرطان کلیه در بزرگسالان و کودکان ایجاد می‌شود. انواع اصلی آن شامل سرطان سلول‌های کلیوی، سلول‌های انتقالی و تومور ویلمز است. برخی از شرایط ارثی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. سیگارکشیدن، مصرف بیش از حد برخی داروهای مسکن، اضافه‌وزن، فشارخون بالا و سابقه خانوادگی از عوامل دیگر ایجاد آن هستند. علائم اصلی آن شامل وجود خون در ادرار و توده در شکم است. درد در پهلو‌ها، ازدست‌دادن اشتها، کاهش وزن بدون دلیل و کم‌خونی از دیگر علائم این بیماری هستند.

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان و لوله فالوپ در یک ناحیه ایجاد می‌شود و درمان آنها مشابه یکدیگر است. در این بیماری سلول‌های بیمار در بافت پوشاننده تخمدان یا پوشش لوله فالوپ ایجاد می‎شوند. زنانی که دارای سابقه خانوادگی این بیماری هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. برخی زنان برای کاهش خطر ابتلا از روش جراحی استفاده می‌کنند. از علائم اصلی آن درد یا تورم در شکم است. علائم سرطان تخمدان شامل موارد زیر هستند:

سرطان واژن

بیماری سرطان واژن بیشتر به دلیل عفونت یا ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. واکسن‌هایی مانند واکسن HPV از بدن در مقابل عفونت محافظت کرده و خطر این نوع بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. درد یا خونریزی غیرطبیعی از واژن از علائم اصلی آن است. از علائم دیگر آن می‌توان به درد در ناحیه لگن، درد هنگام مقاربت جنسی، وجود توده در واژن، درد هنگام ادرار و یبوست اشاره کرد.

سرطان حنجره و گلو

سرطان حنجره و گلو در بافت حنجره شکل می‌گیرند. استفاده از محصولات تنباکو و نوشیدن بیش از حد الکل احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. از علائم آن می‌توان به گلودرد و گوش درد اشاره کرد. علاوه بر اینها، در صورت وجود بیماری، بیمار هنگام بلع درد داشته و دچار گرفتگی صدا می‌شود.

سرطان غدد لنفاوی

بیماری سرطان غدد لنفاوی از سلول‌های سیستم لنفاوی شروع می‌شود. دو نوع اصلی لنفوم به نام‌های هوچکین و غیر هوچکین وجود دارد. لنفوم هوچکین اغلب قابل‌درمان است. این بیماری بیشتر در مردان بزرگسال دیده می‌شود. علائم شامل تورم غدد لنفاوی، تب، عرق کردن شبانه، کاهش وزن و خستگی است.

سرطان روده بزرگ

این بیماری غالباً با رشد پولیپ در روده بزرگ یا راست‌روده شروع می‌شود. سلول‌های بیماری در بافت‌های روده بزرگ شکل می‌گیرند. پیداکردن و برداشتن این پولیپ‌ها می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. داشتن سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ، مصرف زیاد الکل، کشیدن سیگار، سیاه پوست بودن و چاقی از عوامل ایجاد این بیماری هستند. با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود. سرطان کولون، علائمی دارد که شامل موارد زیر هستند:

سرطان مغز استخوان

مغز استخوان یک بخش اسفنجی درون استخوان است که برای ساخت سلول‌های خونی کاربرد دارد. این بافت ممکن است بیش‌ از اندازه ساخته و تقسیم شود و ایجاد تومور یا سرطان در خود بکند. این سرطان بخش‌های مختلفی از بدن از جمله جمجمه، ستون فقرات، نخاع و دنده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم سرطان مغز استخوان شامل موارد زیر هستند که معمولاً علائم سرطان مغز استخوان در بزرگسالان و کودکان بسیار شبیه است:

تشخیص سرطان

پزشک ممکن است برای تشخیص سرطان از یک یا چند مورد از راه‌های زیر استفاده کند:

روش‌های درمانی انواع سرطان

انواع مختلف سرطان به روش‌های متفاوتی درمان می‌شوند. مهم‌ترین عامل در درمان سرطان میزان پیشروی آن است. متخصص ابتدا باید بررسی کند که سرطان تا چه مرحله‌ای در فرد پیشرفت کرده است، سپس راه درمانی آن را مشخص نموده و درمان را انجام دهد. انواع مختلف روش‌های درمانی برای سرطان‌ها عبارتند از:

زمانی که فردی تومور دارد، اکثر پزشکان روش جراحی را پیشنهاد می‌کنند، چرا که به وسیله ی جراحی می‌توان بخش سرطانی را از بدن فرد خارج کرد تا به سایر قسمت‌های بدن شیوع پیدا نکند.

در این روش از اشعه‌هایی با دوز بسیار بالا استفاده می‌کنند تا بدین ترتیب سلول‌های بیماری را از بین ببرند. ممکن است پزشک تشخیص عمل جراحی دهد؛ اما باز هم پیش از عمل به وسیلۀ پرتو درمانی می‌تواند تومورها را کوچک کند.

این روش برای از بین بردن این سلول‌ها به وسیله ی دارو انجام می‌شود. داروهای مخصوص شیمی درمانی تقسیمات سلول‌ها و سلول‌هایی که به طور غیرطبیعی رشد کرده‌اند را مورد هدف قرار داده و به کوچک شدن توده یا تومور کمک می‌کند. در این روش عوارض جانبی بیشتری نسبت به سایر روش‌ها وجود دارد.

این روش با استفاده از داروهایی انجام می‌شود که عملکرد هورمون‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا بعضی از توانایی‌های آنها را در بدن مختل می‌کند. این روش در درمان انواع سرطان سینه و پروستات بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

در این روش از داروهایی استفاده می‌کنند که سیستم ایمنی بدن فرد را تقویت کرده و آن را به مبارزه با سلول‌های سرطانی و بیمار تشویق می‌کند.


تلفن : 09399545088

نظرات کاربران درباره این مطلب :نظامی [ 1402-10-25 ]
دیالیز در منزل برای بیمار سرطانی انجام میشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل
با انواع رادیوگرافی آشنا شویدبا انواع رادیوگرافی آشنا شوید
تاریخ انتشار : 1402-07-07