صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی در منزل / کاربرد رادیولوژی رنگی سیستم گوارش
کاربرد رادیولوژی رنگی سیستم گوارش

حفره شکم جدای از دستگاه ادراری و تولید مثل دربرگیرنده دستگاه‌های متعددی از جمله دستگاه گوارش، کبد، کیسه صفرا، طحال و لوزالعمده (پانکراس) است. این اعضاء به سه گروه توخالی حاوی هوا و گاز (معده، روده باریک، روده بزرگ)، اعضاء توپر (مانند کبد، طحال و ...) و اعضاء توخالی حاوی مایعات (مانند مثانه و کیسه صفرا) تقسیم می‌شوند. رادیولوژی یا تصویربرداری سیستم گوارش یکی از قدیمی‎ترین و پرکاربردترین روش‎های پاراکلینیکی برای کمک به تشخیص انواع بیماری است.

آنچه در این مطلب میخوانید

رادیولوژی رنگی یا رادیولوژی اختصاصی، مکمل رادیولوژی ساده است؛ چراکه می‎تواند تصویری واضح‌‎تر و دقیق‌‎تر از ارگان‌‎های خاص برای پزشک فراهم کند. پیش از انجام این روش، رادیولوژیست مواد ویژه‌ای که در اصطلاح پزشکی به آنها «مواد حاجب» می‎گویند را به‎ صورت تزریقی یا خوراکی وارد بدن بیمار می‌‎کند.

در واقعیت این مواد از خود رنگی ندارند، بلکه می‎توانند با تجمع در ارگانی خاص، مانع از عبور اشعه ایکس در هنگام رادیولوژی شوند و در نتیجه شکل آن ارگان را با کنتراست بیشتری نشان دهند؛ بنابراین اگرچه در میان عموم مردم این روش با عنوان عکسبرداری رنگی معروف است؛ اما در تصویر نهایی اثری از هیچ رنگی نیست و مشابه تصویر رادیولوژی ساده، سیاه و سفید است.

کاربرد رادیولوژی رنگی سیستم گوارش

رادیولوژی دستگاه گوارش می تواند عملکرد و نحوه هضم و بلع مواد را بررسی کند و به تشخیص موارد زیر کمک می کند:

این روش برای بررسی علائم زیر در بیماران مفید است:

همچنین بخوانید: سونوگرافی شکمی

روش های تهیه عکس رنگی

استفاده از محلول باریم سولفات یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای این نوع تصویربرداری است. از این محلول به روش‌های زیر استفاده می‌شود:

کاربرد رادیولوژی رنگی سیستم گوارش

مراقبت های قبل و بعد از رادیولوژی رنگی گوارش

افراد منع انجام رادیولوژی رنگی سیستم گوارش

  1. رادیولوژی برای افراد باردار انجام پذیر نمی باشد.
  2. رادیولوژی های رنگی برای افراد زیر 12 سال انجام پذیر نمی باشد.

هزینه رادیولوژی رنگی دستگاه گوارش در منزل

هزینه‎ی انجام رادیولوژی در مراکز درمانی بیرون از منزل برای شهرستان‎های مختلف متفاوت است و بسته به اینکه بیمار در مراکز دولتی یا خصوصی سونوگرافی را انجام دهد و با استفاده از بیمه و بدون آن نیز، تعرفه‎ی متفاوتی در نظر گرفته شده است.

عوارض رادیولوژی رنگی سیستم گوارش

توجه داشته باشید که اگر چه رادیوگرافی رنگی یک روش مؤثر و دقیق است؛ ولی در آن بیمار در معرض پرتو قرار می گیرد. آزمایشات رادیوگرافی رنگی گوناگون، با اندکی درد همراه است؛ ولی این دردها معمولاً جزئی می باشند. برخی افراد ممکن است به ماده رنگی یا کنتراست، واکنش های آلرژیک داشته باشند. این واکنش ها عبارتند از:

پلفترم امید سلامتی، آماده ارائه کلیه خدمات مجاز و مورد تایید معاونت درمان، از جمله تخلیه آب ریه در منزل ، رادیوگرفی در منزل ، همچنین ویزیت پزشک در منزل و ... می باشد. شما می توانید برای ارتباط مستقیم با این مرکز و ایجاد هماهنگی های لازم با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 تماس حاصل نمایید.


تلفن : 09399545088

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فروتن [ 1402-08-06 ]
سلام ۳۰ سالمه دقیقا پاین تر از حلقم خییلی میسوزه و درد دارم انگار زخمه و چنگ میزنن رفتم دکتر برام عکس رنگی از مری نوشته چطور باید هماهنگ کنم که شما انجام بدید برام در منزل

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل
اطلاعاتی درباره متخصصان عفونیاطلاعاتی درباره متخصصان عفونی
تاریخ انتشار : 1402-08-30