صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی در منزل / سونوگرافی شکمی چیست و چه کاربردی دارد؟
سونوگرافی شکمی چیست و چه کاربردی دارد؟

دردهای شکمی و بیماری های مربوط به اعضای مختلف آن همچون کبد، کلیه و روده تنها بخشی از مواردی است که در آنها از سونوگرافی شکمی استفاده می شود. بررسی و تشخیص بسیاری از بیماری‌های مربوط به اندام‌های داخلی بدن با معاینه ظاهری امکان پذیر نیست. پزشک مجبور است از روش‌های پیشرفته‌تر مانند سونوگرافی برای تشخیص بیماری و درمان آن استفاده کند. در این روش، تمامی اندام‌های موجود در ناحیه شکمی و حتی رگ‌های خونی قابل مشاهده هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

سونوگرافی شکم یک روش ایمن برای شناسایی منشأ بیماری در ناحیه شکم بوده که با سرعت زیاد و بدون درد انجام می‌شود. برخلاف دستگاه اشعه ایکس، در این روش از تشعشعات خطرناک برای مشاهده اندام‌های داخلی بدن استفاده نمی‌شود. در روش سونوگرافی از امواج اولتراسوند برای بررسی اندام‌ها و ساختارهای شکم استفاده می‌شود. امواج اولتراسوند برخلاف دستگاه اشعه ایکس بسیار ایمن هستند، به راحتی از سطح پوست عبور کرده و به اندام‌های داخلی بدن می‌رسند. تحقیقات نشان می‌دهد امواج اولتراسوند حتی برای مادران باردار نیز مضر نیستند.

سونوگرافی کامل شکم شامل چه قسمتهایی می شود؟

سونوگرافی شکم برای بررسی اندام‌ها و عروق حفره‌ی شکمی تجویز می‌شود. این اندام‌ها عبارت‌اند از:

کاربرد سونوگرافی شکم

اگر پزشک به موارد زیر یا برخی موارد دیگر شک کند، سونوگرافی شکمی را تجویز می‌کند:

  1. لخته‌ی خون
  2. بزرگ شدن اندام‌ها (مانند کبد، طحال، کلیه‌ها)
  3. تجمع مایع در حفره‌ی شکمی
  4. سنگ صفرا
  5. فتق
  6. التهاب پانکراس
  7. انسداد یا سرطان کلیه
  8. سنگ کلیه
  9. سرطان کبد
  10. آپاندیسیت
  11. سایر تومورهای شکمی

البته سونوگرافی شکمی در طی انجام برخی فرآیندهای پزشکی نیز کاربرد دارد. مثلاً هنگام انجام بیوپسی یا تخلیه‌ي کیست یا آبسه پزشک از سونوگرافی برای انجام دقیق‌تر کار کمک می‌گیرد.

ارائه بهترین خدمات سونوگرافی در منزل را از ما بخواهید.

مزایای سونوگرافی

سونوگرافی شکمی

نحوه انجام سونوگرافی شکمی

به منظور انجام این نوع سونوگرافی ابتدا لازم است تا بیمار برروی تخت مخصوص دراز بکشد. بعد از آن پزشک متخصص برروی پوست شکم، ژل مخصوصی را قرار می دهد و بعد با استفاده از دستگاه مخصوص سونوگرافی را انجام می دهد. هدف استفاده از ژل نفوذ بهتر امواج صوتی به دورن بدن می باشد. بعد از آن دستگاه برروی شکم حرکت داده می شود تا از قسمت های مختلف بدن بتوان تصاویر مختلفی را برروی مانیتور نشان داد.

آمادگی های قبل از انجام سونوگرافی شکمی

عوارض سونوگرافی شکم

سونوگرافی را می‌توان عکس‌ برداری بدون درد با استفاده از امواج فراصوت تعریف کرد که ممکن است این امواج آسیب‌زننده به نظر برسند. در واقع سونوگرافی به طور کامل روی پوست انجام می‌شود و به اعضای داخلی بدن نمی‌رسد و عوارضی در بر ندارد.

هزینه سونوگرافی شکم

هزینه سونوگرافی با توجه به عواملی مانند ناحیه مورد نظر برای سونوگرافی، دستگاه های مرکز تصویربرداری، منطقه جغرافیایی و نوع بیمه تعیین می شود.

پلفترم امید سلامتی، آماده ارائه کلیه خدمات مجاز و مورد تایید معاونت درمان، از جمله تخلیه آب ریه در منزل ، رادیوگرفی در منزل ، همچنین ویزیت پزشک در منزل و ... می باشد. شما می توانید برای ارتباط مستقیم با این مرکز و ایجاد هماهنگی های لازم با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 تماس حاصل نمایید.


تلفن : 09399545088

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ثریا روزبهانی [ 1402-08-06 ]
سلام خسته نباشید در زمان پریودی میشه سونوگرافی دالپر اندام تحتانی(پاها)انجام داد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل