صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی در منزل / سونوگرافی داپلر شریانی اندام در منزل چگونه انجام میشود؟
سونوگرافی داپلر شریانی اندام در منزل چگونه انجام میشود؟

تغییر سرعت و میزان گردش خون در رگ‌ها می‌تواند نشان دهنده برخی امراض در بدن انسان باشد. بررسی سرعت و جریان خون از طریق دستگاه سونوگرافی داپلر انجام می‌شود. سونوگرافی داپلر یک روش غیر تهاجمی (بدون سوزن و تزریق) است که برای تخمین جریان خون از رگ‌های خونی به کار می‌رود. این دستگاه از طریق انتقال امواج صوتی فرکانس بالا (اولتراسوند) و رد شدن از سلول‌های خونی، از امواج صوتی برای تشکیل تصاویر استفاده می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در حقیقت سونوگرافی داپلر یک روش تصویربرداری است که با استفاده از تلفیق روش‌های اولتراسونیک (سونوگرافی) و همین طور تکنیک اکو پالس برای تولید نقش‌های رنگی بر روی تصاویری خاکستری رنگی، که از بافت‌ها به دست می‌آید استفاده می‌کند. برای انجام این سونوگرافی لازم نیست که حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنید. اگر وضعیت جسمانی خوبی ندارید و یا باردار هستید و پزشک برای شما استراحت مطلق تجویز کرده است، می توانید از سونوگرافی در منزل استفاده نمایید؛ زیرا امروزه برای سرویس دهی به این بیماران، دستگاه های پرتابل طراحی شده است.

با انجام سونوگرافی در منزل، علاوه بر ذخیره زمان و انرژی، می‌توانید مطئن باشید که پزشکان متخصص متعهد به همراه دستگاه‌های سونوگرافی مناسب در محل حاضر می‌شوند و خدمت مورد نظر را انجام می‌دهند.

سونوگرافی داپلر وریدی چیست؟

سونوگرافی داپلر یکی از آزمایشات پزشکی است که در آن با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، مقدار خون در جریان داخل وریدها و شریان‌ها شخص اندازه گیری می‌شود، معمولاً وریدها وشریان‌هایی بررسی می‌شوند که خون را به دست‌ها و پاها می‌رسانند. این روش، یک شیوه ارزشمند در تشخیص‌های بالینی است و در بسیاری از مراکز تصویربرداری از آن استفاده می‌کنند.

کاربرد سونوگرافی داپلر وریدی

از سونوگرافی داپلر برای تشخیص این موارد استفاده می‌شود:

مزایای سونوگرافی داپلر

  1. ارائه یک تصویر کلی از جریان خون در قلب و یا عروق
  2. تشخیص سریع دریچه‌ها، رگ‌ها و جریان آشفته
  3. بررسی مسیر و جریان خون
  4. ترکیب حجم و درصد عروق در حالت سه بعدی
  5. اندازه گیری جریان خون با کمک پالس موج
  6. در سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می‌شود که کاملاً بی‌خطر می‌باشند، بنابراین هیچ گونه عارضه‌ی خطرناک و شناخته‌ای در این روش وجود ندارد و پس از تجویز توسط پزشک می‌توانید بدون هیچ گونه نگرانی این آزمایش را انجام دهید.
سونوگرافی داپلر وریدی

انواع سونوگرافی داپلر

سونوگرافی داپلر انواع مختلفی دارد که می تواند خصوصیات مختلفی از قبیل جهت جریان خون و سرعت جریان خون جنین را تعیین کند. بر اساس تفاوت در نوع ارزیابی، سه نوع مختلف سونوگرافی داپلر بارداری وجود دارد:

سونوگرافی داپلر موج پیوسته جهت اندازه گیری دقیق سرعت زیاد جریان خون استفاده می شود. این نوع سونوگرافی جهت یا جریان خون را نشان نمی دهد، بلکه فقط سرعت جریان خون را نشان می دهد و معمولاً بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

سونوگرافی داپلکس تصاویری از عروق خونی و ارگان های اطراف آن ایجاد می کند و هم زمان، سرعت و جهت جریان خون را نیز اندازه گیری می نماید.

سونوگرافی داپلر رنگی مشابه سونوگرافی داپلکس است؛ اما سونوگرافی داپلر رنگی وضوح بهتری دارد. در داپلر رنگی، تصاویر رنگی روی مانیتور جریان خون عروق خونی و بافت های اطراف آن را نشان می دهد. رنگ های مختلف در سونوگرافی داپلر رنگی، سرعت و جهت جریان خون را نشان می دهند.

مزایای سونوگرافی داپلر وریدی در منزل

  1. بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز تصویربرداری
  2. نتیجه سونوگرافی با کیفیت بالا
  3. صرفه جویی در زمان و هزینه ها
  4. مناسب برای بیماران مسن و خانم های باردار
  5. انجام سونو در محیط سالم و تمیز منزل
  6. ارائه نتیجه سونوگرافی در کمترین زمان

نحوه آمادگی برای انجام سونوگرافی داپلر

به طور کلی هیچ گونه آمادگی خاصی برای انجام این روش تصویربرداری وجود ندارد. در صورتی که سیگاری هستید ممکن است پزشک از شما بخواهد تا چند ساعت قبل از انجام این روش تصویربرداری سیگار نکشید؛ زیرا سیگار کشیدن باعث تنگ شدن رگ های خونی شده که می‌تواند نتایج آزمایش را تحت تأثیر قرار دهد.

سونوگرافی داپلر شریانی اندام در منزل چگونه انجام میشود؟

پیش از تست، به شما گفته می‌شود تا روی میز یا تخت آزمایش دراز بکشید. پزشک معالج سپس یک ژل محلول در آب را روی یک دستگاه به اسم ترانسدوکتور قرار داده که مستقیماً امواج صوتی با فرکانس بالا را به داخل سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها مورد آزمایش می‎فرستد. برای بررسی سرخرگ‌ها، تکنسین آزمایشگاه یک دستگاه فشار سنج را در نواحی مختلف بدن می‌بندد. معمولاً دستگاه فشار سنج دور ران، ساق پا، قوزک یا نقاط مختلف بدن بسته می‌شود. این دستگاه‌ها با مقایسه فشار خون در نواحی مختلف پاها یا دست‌ها به پزشک معالج کمک می‌کنند.

با حرکت دادن ترانسدوکتور در طول دست یا پا تصویر مورد نظر تشکیل می‌شود. ترانسدوکتور امواج صوتی را از سطح پوست شما و از میان بافت‌های بدن به داخل عروق خونی می‌فرستد. امواج صوتی با برخورد به دیواره عروقی خونی بازتاب یافته و اطلاعات را به کامپیوتری که داده‌ها را پردازش و ذخیره می‌کند می‌فرستند. کامپیوتر تصاویری را که نشان دهنده جریان خون در میان سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها است برای پزشک معالج آماده می‌کند. سپس ترانسدوکتور برای انجام مقایسه در طول نواحی دیگر بدن حرکت داده می‌شود. هنگام بررسی سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌های پا، پزشک به دنبال عروق خونی باریک شده می‌گردد.

نتایج سونوگرافی داپلر اندام در منزل چگونه ارائه می گردد؟

نتیجه سونوگرافی معمولاً بلافاصله پس از آزمایش آماده می شود و عکس سونوگرافی به صورت دو بعدی یا سه بعدی به بیمار داده می شود تا به پزشک مورد نظر خود ارائه دهد.

هزینه سونوگرافی داپلر عروق اندام در منزل

هزینه سونوگرافی داپلر بر اساس مصوبات وزارت بهداشت می باشد؛ اما به دلیل ارائه خدمت متعدد در مراکز گوناگون، هزینه سونوگرافی داپلر به صورت دقیق مشخص نمی باشد و در مراکز درمان متعدد هزینه سونوگرافی داپلر متغیر است. نوع مرکز ارائه دهنده این خدمات و نوع بیمه شخص از جمله این پارامترها هستند.

عوارض سونوگرافی داپلر وریدی

سونوگرافی داپلر یک عمل غیر تهاجمی و بدون درد است که هیچگونه پرتوتابی مخرب ندارد. هیچگونه خطر جانبی با این تست وجود ندارد و اکثر افراد به هیچ وجه احساس ناراحتی در حین درمان ندارند.

اگر به دلایلی ترجیح می دهید مراقبتهای لازم از بیمارانی که دچار آب آوردن ریه هستند؛ مانند تخلیه آب ریه در منزل انجام شود، میتوانید از این خدمات در منزل با هماهنگی از طریق شماره تلفن های 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 متعلق به پلتفرم امید سلامتی (ارائه دهنده خدمات پزشکی در منزل)، بهره مند شوید.


تلفن : 09399545088

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صبا [ 1402-08-06 ]
سلام سونوگرافی سه بعدی در منزل هم انجام میدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتباط با موسسه امید - خدمات پزشکی در منزل